رژیم غذایی و نکات تغذیه ای در بیماری هاي قلبي عروقي ، فشار خون بالا و هيپرليپيدمي

رژیم غذایی و نکات تغذیه ای در بیماری ها ي قلبي عروقي ، فشار خون بالا و هيپرليپيدمي :

مصرف زياد نمك ، غذاهاي شور ، روغن و انواع چربي ها از عوامل مؤثر در…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 03 ام ژانویه 2018ارسال شده است.

جهت مطالعه رژیم غذایی و نکات تغذیه ای در بیماری هاي قلبي عروقي ، فشار خون بالا و هيپرليپيدمي به سمت پایین اسکرول کنید.

رژیم غذایی و نکات تغذیه ای در بیماری هاي قلبي عروقي ، فشار خون بالا و هيپرليپيدمي

رژیم غذایی و نکات تغذیه ای در بیماری ها ي قلبي عروقي ، فشار خون بالا و هيپرليپيدمي :

مصرف زياد نمك ، غذاهاي شور ، روغن و انواع چربي ها از عوامل مؤثر در افزايش فشار خون و بروز بيماريهاي قلبي و عروقي است . به عنوان مثال مصرف سرانه نمك در كشور ما بيش از ۲ برابر مقدار توصيه شده است . در پيشگيري و درمان تغذيه اي فشار خون بالا ، بيماري هاي قلبي عروقي كاهش مصرف نمك ، كاهش و بهبود مصرف روغن و چربي و كنترل مصرف انواع قندها مي شود . در موارد هيپرليپيدمي ( افزايش چربي خون ) كاهش و بهبود مصرف انواع روغن ، چربي و قندها توصيه مي شود

. ۱ -توصيه هايي براي كاهش مصرف نمك

• هنگام تهيه و طبخ غذا نمك مصرفي را كاهش دهند و از نمكدان در سر سفره غذا استفاده نكنند.

• غذاهاي كنسرو شده و بسياري از مواد غذايي بسته بندي شده آماده داراي مقادير زيادي نمك هستند به همين دليل بهتر است از مصرف آن ها اجتناب نمايند .

• مصرف غذاهاي شور مثل ماهي دودي ، آجيل شور ، چيپس ، پفك ، انواع شور و سوسيس و كالباس را محدود كنند .

• براي بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك در تهيه غذاها از سبزي هاي تازه ، سير ، ليمو ترش تازه ، آب نارنج ، آويشن ، شويد و … به جاي نمك استفاده كنند.

۲ -توصيه هايي براي كاهش و بهبود مصرف روغن و چربي :

• چربي قابل رؤيت گوشت را قبل از پخت تا حد ممكن جدا كرده و از مصرف آن خودداري كنند .

• مصرف گوشت قرمز در وعده هاي غذايي را كم كنند زيرا گوشت حاوي چربي پنهان نيز مي باشد .

• مواد غذايي پرفيبر مصرف كنند زيرا فيبر موجود در مواد غذايي مانند جبوبات و غلاتي كه سبوس آنها جدا نشده به كنترل سطح كلسترول خون كمك مي كند .

• از مصرف كله پاچه ، مغز و دل و قلوه كه حاوي مقادير بالايي كلسترول هستند تا حد ممكن خودداري كنند .

• از مصرف سوسيس و كالباس و همبرگر اجتناب نمايند . • قبل از طبخ مرغ ، پوست آن را كاملاً جدا كنند .

• مصرف ماهي به علت داشتن چربي مفيد امگا ۳ ، سبب كاهش خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي مي شود توصيه كنيد حداقل دوبار در هفته ماهي مصرف شود و براي بهبود طعم ماهي مي توان سبزيهاي معطر و آب ليمو به آن اضافه كرد.

• مصرف زرده تخم مرغ را محدود كنند زيرا حاوي مقادير زيادي كلسترول است . يك عدد زرده تخم مرغ حاوي حدود ۲۱۰ ميلي گرم كلسترول مي باشد بهتر است بيشتر از ۴ الي ۵ تخم مرغ در هفته چه به تنهايي و چه داخل غذاهايي مثل كوكو مصرف نشود و چنانچه سطح چربي خون بالا است و يا فرد مبتلا به فشار خون يا چاقي است ، حداكثر ۳ عدد تخم مرغ در هفته مصرف شود .

• لبنيات كم چرب را جايگزين نوع پرچرب نمايند .

• از مصرف شيريني هاي خامه دار ، چيپس و سس هاي چرب اجتناب كنند.

• از سبزي ها ، ميوه ها ، حبوبات ، غلات و نان هاي سبوس دار كه حاوي مقدار زيادي فيبر و ويتامين هاي آنتي اكسيدان و مقدار كمي چربي هستند و از بروز بيماريهاي قلبي پيشگيري مي كنند به ميزان كافي استفاده نمايند . البته در مصرف اين مواد غذايي نيز نبايد زياده روي كرد زيرا مصرف بيش از حد نياز آن ها نيز باعث دريافت بيشتر انرژي و افزايش وزن مي شود. استفاده از سبزي ها را به ميزان ۵-۳ واحد در روز( اندازه هر واحد در قسمت هرم غذايي توضيح داده شده ) ميوه ها ۴-۲ واحد در روزحبوبات ۳-۲ واحد در روز و نان و غلات ۱۱- ۶ واحد در روز توصيه كنيد. بهتر است تا حد امكان ميوه و سبزيها به صورت تازه مصرف شوند و در صورت نياز به پختن سبزي ها بهتر است آن ها را بخاريز كرد تا خواص تغذيه اي آن ها حفظ شود.

• در سالاد به جاي سس هاي چرب از كمي روغن زيتون با آبليمو يا سركه و سبزيهاي معطر استفاده كنند . همچنين مي توان ماست را جايگزين سس مايونز در سالاد كرد. • مصرف غذاهاي سرخ كرده را كاهش دهند و ترجيحا غذا را به صورت آب پز، بخارپز، كباب شده يا تنوري تهيه كنند. براي سرخ كردن مواد غذايي ، از روغن مايع مخصوص سرخ كردني بجاي روغن هاي جامد و مايع معمولي استفاده كنند.

• بحاي روغنهاي جامد ، كره ، مارگارين و چربي هاي حيواني از روغن هاي مايع مثل روغن زيتون ، روغن آفتابگردان و روغن ذرت استفاده كنند.

• مصرف روغن زيتون براي مصارف پخت مناسب است ولي مانند ساير روغن هاي مايع به حرارت بالا حساس است. مصرف آن را به عنوان جانشيني براي سس هاي سالاد توصيه كنيد.

• در مورد ظرف نگهداري روغن تاكيد شود كه اين ظروف بايد سالم و غير قابل نفوذ به نور ،ئحرارت و هوا باشند، روغن مايع نبايد در ظروف شفاف و پشت شيشه فروشگاه ها نگهداري شود همچنين در هنگام خريد روغن بايد به مشخصات روي برچسب توجه كرد(نام و نوع فرآورده ، نام و آدرس شركت سازنده شماره پروانه ساخت و پروانه وزارت بهداشت ، شرايط نگهداري و مصرف ، تاريخ توليد و انقضا و مشخصات تغذيه اي كاملا بايد روي آن ذكر شده باشد.)

بهتر است خانواده ها دو نوع روغن در منزل داشته باشند : روغن مايع معمولي و روغن مايع معمولي و روغن مايع مخصوص سرخ كردني زيرا هر نوع روغن براي كاربرد خاصي تهيه شده است. از روغن مايع برا طبخ غذا و افزودن به سالاد و از روغن مخصوص سرخ كردن براي سرخ كردن مواد غذايي استفاده شود.

روغن مايع مخصوص سرخ كردني در مقابل حرارت پايدار است. اما اين به معني آن نيست كه از اين نوع روغن مي توان به دفعات مكرر براي سرخ كردن استفاده كرد. روغن مخصوص سرخ كردني حداكثر ۲ تا ۳ بار آن هم نه با فاصله زماني طولاني قابل استفاده است و پس از آن بايد دور ريخته شود.

توصيه هايي در كنترل مصرف قندها :

قندها هم مانند چربي ها درصورتي كه بيش از ميزان مورد نياز مصرف شوند باعث اضافه وزن ، چاقي ، افزايش فشار خون و چربي خون مي شوند. توصيه كنيد مواد قندي و نشاسته اي مثل برنج ، ماكاروني ، شيريني ، شكلات ، مربا ، عسل و نوشابه ها كمتر مصرف شوند. لازم به يادآوري است كه حفظ وزن بدن در محدوده طبيعي ، عدم استعمال سيگار و ساير دخانيات و همچنين انجام فعاليت هاي بدني مناسب و منظم در پيشگيري از افزايش فشار خون نقش موثري دارد.

بسیاری از بیماری ها در طب رایج بوسیله داروهای کورتونی و شیمیایی کنترل شده که بهبودی نسبی،موقت و سرکوب گرایانه ایجاد میکندو بعد قطع داروها علایم بیماری مجدد عود میکنند. اگر بیماری مبتلا به بیماری ای باشد، بهترین روش درمان، درمان شگفت انگیز و معجزه گر هومیوپاتی می باشد که بدون عارضه از طریق تحریک و تقویت سیستم ایمنی و بازگرداندن نیروی حیات به بافت های درگیر، امکان جلوگیری از پیشرفت بیماری ، عود مکرر ،کاهش علایم و  مهمتر از همه درمان ریشه ای آن را بعد از گذراندن دوره های درمان در بیماران مبتلا فراهم می نماید.

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب


مطالب مرتبط:

مواد غذایی مفید در دوران یائسگی

بهترین نکات تغذيه ای در بیماران ديابتی

رژیم غذایی و نکات تغذیه ای در بیماری هاي قلبي عروقي ، فشار خون بالا و هيپرليپيدمي

کلینیک چاقی و تغذیه

تغذیه درمانی و تغییر شیوه زندگی در درمان ناباروری

نقش تغذیه و ورزش در بهبود بیماری پسوریازیس

رژیم غذایی مناسب در بیماری سندرم روده تحريك پذير

 

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m