روزه ‏درمانى‏

روزه درمانى

روزه ‏درمانى‏: وقتىكه اجتناب عاقلانه از پرخورى، عامل مهمّى در كاهش مرگ و مير باشد، روزه گرفتن چه كار نيكويى خواهد بود.

بيمارى كه ميل به غذا خوردن ندارد و از خوردن اجتناب مىكند، به طور غريزى كارى درست و صحيح انجام مىدهد. اين كار خود (روزهدارى غريزى) را نشان مىدهد كه چه راه صحيحى را براى درمان خود در پيش گرفته است يا بيمارى كه از خوردن غذا اجتناب مىورزد، آيا اين كار غريزى راه درمان بيمارى نيست؟ اين روزهدارى غريزى بهترين راه درمان را نشان نمىدهد؟

هيچوقت آدمى موفق به درمان سريع يك بيمارى مزمن نخواهد شد. لكن روزهدرمانى بهترين راه مبارزه با بيمارى مزمن است و نيز خطرات كمترى را دربردارد، زيرا بدن بيمار با اين بسيج طبيعى مجبور به خودخورى و تغذيه از ذخاير غذايى داخل بدن خواهد شد.

قبل از اينكه به بافتهاى سالم بدن حمله شود، بدن خود مواد زايد (قند- چربى- اسيد اوريك- غلظت خون …) را كاهش داده آنها را مىخورد. زيرا از راه دهان غذا به او نمىرسد و مجبور است از غذاهاى پسانداز خود در بافتها و انساج بدنش كه انبار شده است استفاده كند.

در گذشته اثرات مفيد روزهدرمانى را به علت شناخته نشدن تركيبات مواد غذايى به خوبى

نمىدانستند پس از آشنايى با بيوشيمى غذايى اهميت روزه درمانى براى همگان آشكار گرديد و اين راه را كاملا مفيد دانستند.

سابقا در محافلى علمى به واژه (سموم متابوليك) به ديده تحقير مىنگريستند لكن پس از پيدايش بيوشيمى غذايى و بررسى نتايج حاصله از سوختوساز مواد غذايى و سموم حاصله از آنها در تجزيه و تحليل مواد غذايى، اهميت خاص آنها آشكار گرديد و نظريه علمى دانشمندان را به خود جلب نمود. اين سموم و مواد اضافى حاصل از سوختوساز غذاها اغلب از تجزيه پروتئينها به دست مىآيد و نيز از تجزيه كربوهيدارتها اسيد پيروويك، اسيد لاكتيك و از تجزيه و متابوليسم چربىهاى خنثى نيز موادى به وجود مىآيد كه بايستى مازاد آن از بدن دفع گردد.

يك عضو تا زمانى سالم است كه بتواند اين سموم حاصله را از خود دفع كند.

در زمان روزه دارى به محض اينكه غذاها هضم شدند پس از زمانى كوتاه بافتهاى بدن شروع به فعاليت كرده و مواد اضافى را دفع مىنمايند. بدين طريق كه از وجود و مازاد مواد غذايى انباشته شده خودخورى شروع شده و مواد اضافى رو به تحليل رفته تا زمانى كه وجود دارند آنها را وارد متابوليسم بازال (سوختوساز عمومى) نموده و مىسوزاند.

اين نوع خودخورى يك درمان طبيعى و مطلوب است كه بدن از خود شروع مىنمايد. بايد توجه داشت كه روزهدرمانى با گرسنگى فرق دارد، زيرا وضع فكرى در اين بيمار روزهدار اثر اساسى و نتيجه مثبت در هدايت متابوليسم بدن به سوى سلامتى دارد. يعنى روزه ارادى در سوختوساز بدن تأثير مثبت مىكند (تا گرسنگى اجبارى).

مشاهده شده است بيمارى كه مبتلا به دردهاى سخت مىباشد، اگر او را گرسنه نگه دارند حال وى رو به وخامت مىگرايد. حال اينكه اگر به او گويند روزه بهگيرد وخامت چندانى برايش پيش نخواهد آمد.

مثلا در گرسنگى ورم بدن زياد مىشود ولى ثابت شده است كه در روزه ارادى ورمهاى بدن كم مىشود.

مثلا اگر بيمارى كه مبتلا به مرض قند است روزه ارادى بهگيرد حال وى چندان تغيير نمىنمايد، امّا اگر او را گرسنه نگه دارند اختلالاتى در وى مشاهده مىگردد. در اين قبيل بيمارىها آزمايشات زيادى شده و ثابت شده كه گرسنگى و روزه دارى باهم تفاوت بسيار دارد.

در روزه ارادى، روح، بدن را براى خود تربيت مىكند. قدرت عصبى، نيروى عضلانى و قدرت پاكسازى بدن را زياد مىنمايد.

بر همگان واضح است كه روح فرمانده كل ارگانهاى بدن است لذا با اراده مىتوان بر اعضاء مسلّط گشت.

قرآن كريم دراينباره چنين مىفرمايد[۱]: … اگر روزه بهگيريد به سود شما است اگر آن را درك كنيد.

توجه را به اين مطلب جلب مىكنيم كه اين تعبير از آيهاى به دست آمده است كه حكم معذور از روزه را بيان مىدارد. با اين وجود مىفرمايد اگر روزه بداريد براى شما بهتر است از صدقه دادن (آيا تصوّر نمىشود كه تا حدّ امكان و توان بايد روزه گرفت حتى براى كسانى كه پير، ضعيف، ناتوان و رنجورند …؟) با اين تأكيد روزهدارى، آيا با اين علم ناقص و دانش ناچيز، آدمى مىتواند نتايج آن را بررسى و به رشتهى تحرير درآورد؟

قرآن كريم در آيات ۱۸۳ و ۱۸۸ بقره به روزهدارى تأكيد مىفرمايد بايد توجه داشت كه روزه درمانى با روزههاى حقيقى و دستورات آسمانى فرق بسيار دارد. چون آن فرمان الهى است ما كارى به خاصيّت يا خواصّ آن نداريم فرمان الهى است اطاعت مىكنيم.

تذكرى كه درباره روزه داده شد اين مطلب را گوشزد مىنماييم كه قرآن كريم تأكيد مىفرمايد كه روزه به سود شما است …

روزهدرمانى درازمدت را مىتوان در مورد بيمارىهاى زير تجويز نمود:

۱- فشارخون بالا.

۲- تصلّب شرايين.

۳- گرفتگى مجارى خون و لنف.

۴- آسم ريوى.

۵- آنژين قلبى.

۶- بيمارىهاى عصبى غير از عدم تعادل روانى و جنون.

۷- چاقى.

۸- نقرس.

۹- ورم انواع مفاصل و روماتيسم.

۱۰- بيمارىهاى كبد.

۱۱- ورم كيسه صفرا.

۱۲- بيمارىهاى رودهاى (كليتها).

۱۳- ورم معده.

۱۴- حساسيّت حلق و بينى.

۱۵- سوزش، تورم و تكرار ادرار.

۱۶- بيمارىهاى زنان (تورم تخمدانها، نازايى چاقها).

۱۷- عوارض يائسگى (داغ شدن و گر گرفتگى).

۱۸- بيمارىهاى مزمن پوستى مثل كهير و آلرژىها.

۱۹- سردردها، از نوع ميگرن.

مىدانيم كه زكات باعث تزكيه و سلامتى جسم و جان است، روزه داشتن نيز سبب سالم شدن بدن (علاوه بر جنبه روحانى و ملكوتى آن) مىگردد.

دراينباره رسول گرامى (ص) مىفرمايند[۲]: هر چيزى را زكاتى است و زكات تن روزه داشتن است.

در يك ساعت راهپيمايى كمى تند، ششصد كالرى از انرژى بدن كاسته مىشود.

روزه ‏درمانى‏ روزه ‏درمانى‏ روزه ‏درمانى‏


[۱] – … وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ( بقره آيه ۱۴۴)

[۲] – لكل شئى زكاه و زكاه الجسد الصوم( نهج الفصاحه ۲۲۵۷)

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m