درمان سینوزیت آلرژیک

درمان سینوزیت آلرژیک

سینوسها حفره هایی خالی هستند که درون استخوانهای صورت قرار دارند. سطح داخلی سینوسها با غشاهای مخاطی پوشیده شده‌اند.

سینوسهای پارانازال (نزدیک بینی) در دو طرف صورت واقع بوده…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 02 ام نوامبر 2017ارسال شده است.

جهت مطالعه درمان سینوزیت آلرژیک به سمت پایین اسکرول کنید.

درمان سینوزیت آلرژیک

درمان سینوزیت آلرژیک

سینوسها حفره هایی خالی هستند که درون استخوانهای صورت قرار دارند. سطح داخلی سینوسها با غشاهای مخاطی پوشیده شده‌اند.

سینوسهای پارانازال (نزدیک بینی) در دو طرف صورت واقع بوده و هریک توسط مجرایی به بینی راه پیدا می‌کنند.

این سینوسها شامل موارد زیر هستند:

سینوس فکی (maxillary sinuses): در زیر چشم و در استخوان گونه واقع است. سینوزیت فکی باعث ایجاد درد و احساس فشار در گونه‌ها می‌شود (دندان‌درد و سردرد).

سینوسهای پیشانی (frontal sinuses): در بالای چشم و در استخوان پیشانی قرار دارد. سینوس‌های پیشانی تا سن ۵–۱۰ سالگی وجود ندارند. این سینوس‌ها از سن ۷ سالگی به بعد پدید می‌آیند. سینوزیت پیشانی باعث ایجاد درد و احساس فشار در بالای چشم‌ها می‌شود (سردرد در ناحیه پیشانی).

سینوسهای پرویزنی (ethmoid sinuses): داخل بین چشم و بینی و در استخوانهای پرویزنی واقع است. سینوس‌های فکی و پرویزنی از بدو تولد وجود داشته و تا ۱۸ سالگی به رشد خود ادامه می‌دهند. سینوزیت پرویزنی باعث ایجاد درد و احساس فشار بین بینی و چشم‌ها می‌شود (سردرد در پیشانی).

سینوس شب پره ای (sphenoid sinuses): در پشت سینوس پرویزنی و چشم و در مرکز استخوان جمجمه، زیر غدهٔ هیپوفیز قرار دارد. سینوسهای شب‌پره‌ای در سنین بلوغ ظاهر می‌گردند. سینوزیت شب‌پره‌ای باعث ایجاد درد و احساس فشار پشت چشم‌ها می‌شود.

درمان سینوزیت آلرژیک

در حالت طبیعی، مایعات ترشح شده از مخاط سینوسها براثر عملکرد ساختمان‌های کوچک شبیه مو به نام مژک‌ها (cilia) وارد بینی می‌شود و از این طریق تخلیه می‌شود. تمام سینوس‌ها به داخل بینی راه می‌یابند تا تبادل هوا و ترشحات مخاطی امکان‌پذیر باشد.

هر عاملی که عملکرد این مژکها را تحت تاثیر قرار دهد یا اینکه منجر به بسته شدن مجاری تخلیه کننده سینوسها شود منجر ایجاد اختلال در تخلیه ترشحات و میکروبها از داخل سینوسها و نتیجتا تجمع مایع و افزایش فشار داخل سینوسها و ایجاد التهاب و تورم در داخل سینوس خواهد شد. به این حالت سینوزیت گفته میشود.

معمولا شایعترین عامل ایجاد کننده سینوزیت، عوامل ویروسی و میکروبی هستند که با مکانیسم فوق الذکر سینوزیت عفونی ایجاد میکنند.

از طرف دیگر، بیماران دچار آلرژی فصلی و یا آلرژی دایمی دستگاه تنفسی فوقانی نیز احتمال دارد با مکانیسم مشابهی دچار سینوزیت شوند که در این حالت به آن سینوزیت آلرژیک گفته میشود و خود میتواند مستعد کننده ابتلا به سینوزیت عفونی باشد.

علایم سینوزیت آلرژیک :

احتقان و گرفتگی بینی

ترشحات یا آبریزش بینی وعطسه مکرر

درد و احساس پری در ناحیه صورت و پیشانی

سرفه و خارش گلو یا گلودرد بدلیل ترشحات پشت حلق

کاهش حس بویایی

پیشگیری از سینوزیت آلرژیک

عوامل محیطی ایجاد کننده سینوزیت آلرژیک عمدتا همان عوامل ایجاد آلرژیهای تنفسی  میباشند. عوامل ایجاد آلرژیهای فصلی و یا دائمی و همچنین راههای پیشگیری از آنها در پستهای قبلی و همینطور در وبسایت کلینیک ذکر گردیده اند. نکته قابل ذکر در مورد #سینوزیت #آلرژیک، تاکید بر پرهیز از مواجهه با موارد ذکر شده و همینطور دود سیگار و سایر موارد تحریک کننده محیطی (شامل هوای سرد، بوی عطر و ادوکلن و مواد شوینده نظیر سفید کننده ها و…) است.

موارد دیگری که میتوانند فرد را مستعد ابتلا به سینوزیت عفونی یا آلرژیک کنند شامل: ناهنجاریهای آناتومیک در استخوانهای صورت و سینوسها، بیماریهای ایجاد کننده اختلال در حرکت طبیعی مژکها (نظیر سیستیک فیبروزیس) و همچنین قرار گرفتن مکرر در معرض آلودگی هوا میباشد.

ضمنا در برخی موارد سینوزیت میتواند همراه با پولیپها یا کیستهای بینی  و سینوس ظاهر شود که با معاینات تخصصی و روشهای پاراکلینیکی مذکور در بالا مشخص خواهد شد.

درمان سینوزیت آلرژیک

سینوزیت آلرژیک در طب رایج بوسیله داروهای کورتونی و شیمیایی کنترل شده و بهبودی نسبی ایجاد میکند که موقت میباشند و بعد قطع داروها علایم مجدد عود میکنند. بهترین روش درمان، درمان شگفت انگیز و معجزه گر هومیوپاتی می باشد که بدون عارضه از طریق تحریک و تقویت سیستم ایمنی و بازگرداندن نیروی حیات به بافت های درگیر، امکان جلوگیری از پیشرفت بیماری ، عود مکرر ،کاهش علایم و  مهمتر از همه درمان ریشه ای آن را بعد از گذراندن دوره های درمان در بیماران مبتلا فراهم می نماید.

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب

درمان سینوزیت آلرژیک


مطالب مرتبط:

تشخیص و تجویز در هومیوپاتی

اهميت روان در هوميوپاتی

هومیوپاتی

چگونه احتمال سینوزیت را کاهش دهیم

علل بروز سینوزیت و روش درمان (دکتر فاطمی مهر)

سینوزیت کودکان

سینوزیت

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

آخرین نظرات خوانندگان این مطلب

نظرات شما برای ما ارزشمند است.پس نظرات زیبای خود را با ما در میان بگذارید...

  1. خشایار بهرام زاده گنجه گفت:

    سلام من مشکل سینوزیت دارم و به بیمارستان امیر اعلم مراجعه کردم پزشک اونجا برام سیتی اسکن نوشت انجام دادم بردم براش گفت آلرژیکه روش درمان قطعی گفت نداره فقط اسپری و قرص داد اگر روش درمان قطعی داره این بیماری لطفاً کمکم کنید.

  2. مسعود گفت:

    سلام بعد از خواب در یک محیط کمی خنک سردرد شدید میگیرم متخصص گوش و حلق بینی بعد از دیدن اسکن سینوسها گفت سینوزیت نداری الان موقع خواب ماسک میزنم که تنفسم گرم باشه سر درد نگیرم

  3. سعید گفت:

    سلام وقت بخیر من یک ماه بیشتر که آبریزش بینی دارم و بینیم کیپ میشه روزهای اول به دکتر مراجعه کردم تشخیص سینوس عفونی بود ، که با انتی بیوتیک خوراکی و تزریقی هم علائم کم شد ولی خوب نشد که در حال حاضر با تل فست دارم کنترلش میکنم

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m