برخى از مزاياى بى‏ پايان شير مادر

برخى از مزاياى بى‏ پايان شير مادر

برخى از مزاياى بى‏ پايان شير مادر :

۱– تركيب شير مادر كاملا با نيازهاى طفل هماهنگ است. همان گونه كه قبلا اشاره كرده‏ايم به تناسب تغيير نيازهاى طفل،…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 10 ام سپتامبر 2018ارسال شده است.

جهت مطالعه برخى از مزاياى بى‏ پايان شير مادر به سمت پایین اسکرول کنید.

برخى از مزاياى بى‏ پايان شير مادر

برخى از مزاياى بى‏ پايان شير مادر

برخى از مزاياى بى‏ پايان شير مادر :

۱– تركيب شير مادر كاملا با نيازهاى طفل هماهنگ است. همان گونه كه قبلا اشاره كرده‏ايم به تناسب تغيير نيازهاى طفل، اين تركيب نيز تغيير مى‏يابد. اين يك مزيت استثنايى و غير قابل تقليد است.

۲- آغوز يك غذاى استثنايى و تكرار نشدنى براى آغاز زندگى كودك در دنياى خارج از رحم است. اين غذاى استثنايى شيرى است كه در چند روز اول زندگى ترشح مى‏شود و سرشار از انواع آنتى‏كورها و ايمونوگلبولين‏هاى لازم براى مبارزه موفق كودك با عوامل بيمارى‏زاى محيطى است و بعبارت ديگر آغوز سلاح لازم را براى كودك تازه متولد شده بهمراه دارد تا او را در رويارويى با عوامل بيمارى‏زاى محيطى يارى كند.

۳- تركيب شير مادر در ابتدا و انتهاى شير دادن اندكى تغيير مى‏كند، شير اول رقيق و اشتهاآور است و پروتئين بيشتر دارد، شير انتهايى غليظتر و پرچربى و سير كننده است، وقتى كودك در هر بار شير خوردن از هر دو پستان استفاده مى‏كند شيرى با كيفيت برتر دريافت مى‏كند. بعلاوه اگر شير غذاى منحصر بفرد كودك‏باشد (از بدو تولد تا حدود ۴ تا ۶ ماهگى) در اين صورت نيازى به مصرف آب آشاميدنى نخواهد داشت حتى اگر هوا گرم باشد!

۴- شير مادر آلودگى ميكربى ندارد لذا نه جوشاندن نياز دارد و نه به دليل آلودگى شيشه، پستانك و ظروفى كه براى تغذيه با شير خشك بكار مى‏رود مشكلى به بار مى‏آورد.

۵- درجه حرارت شير مادر در طول شير دادن ثابت و مناسب است، درحالى‏كه شيرى كه با شيشه و پستانك به كودك داده مى‏شود، درجه حرارتش در ابتدا و انتها يكسان نيست.

۶- شير مادر هميشه و در همه جا مى‏تواند در دسترس كودك باشد چه در سفر، چه در خانه چه در زمان جنگ و حصر اقتصادى و چه در شرايط بحرانى مثل سيل، زلزله و حوادث ديگر، آنهم بصورتى كه هيچ‏يك از مزاياى آن در اين شرايط از بين نرفته و هزينه‏اى هم به خانواده تحميل نمى‏شود.

۷- از مظاهر لطف عميم و عنايات جهان شمول الهى اين است كه وقتى مادران از يك تغذيه كافى (نه عالى) برخوردار باشند تركيب شير آنها در تمام نقاط جهان يكسان است يعنى شير فلان ملكه الزاما بر شير فلان خانم روستايى مزيت و برترى ندارد.

۸- بندرت ممكن است مسأله‏اى بنام حساسيت به شير مادر مطرح شود درحالى‏كه حساسيت به شير گاو و شيرخشك‏هاى مختلف بسيار اتفاق مى‏افتد.

۹- شير مادر حتى براى كودكان مبتلا به كمكارى تيروئيد و فنيل كتونورى و … بهتر از هر شير ديگر است.

۱۰- شير مادر سهل الهضم است.

۱۱- اختلالات تغذيه و سوء تغذيه و چاقى‏هاى زيان‏بخش نزد اطفالى كه از شير خشك و شير گاو استفاده مى‏كنند فراوان است اما اين گرفتاريها، در تغذيه از شير مادر وجود ندارد.

۱۲- احساس آرامش كودك در آغوش مادر به خصوص هنگام نوشيدن شير از پستان مادر و اثرات عاطفى متقابل آن، يك مزيت انحصارى مربوط به شير مادر است.

۱۳- شير مادر تنها ماده غذايى يا دارويى شناخته شده است كه ضريب هوشى طفل(IQ) را ۳ تا ۱۱ واحد مى‏تواند افزايش دهد.

۱۴- ميزان مرگ‏ ومير در شرايط يكسان ميان دو گروه از كودكان (گروهى كه از شير مادر تغذيه مى‏كنند و گروهى كه محروم از شير مادرند و از انواع شير خشك استفاده مى‏كنند) بنحو چشمگيرى متفاوت است در يك بررسى نشان داده‏اند كه مرگ‏ و مير نزد كودكان محروم از شير مادر اما برخوردار از شير خشك ۱۸ برابر احتمال مرگ‏ومير كودكان بهره‏مند از شير مادر است.

۱۵- مشكلات ناشى از اشتباه در برنامه غذايى كودكانى كه از شير مادر تغذيه مى‏كنند به مراتب كم‏تر از كودكانى است كه از شيرهاى ديگر استفاده مى‏كنند.

۱۶- مدفوع كودكانى كه از شير مادر تغذيه مى‏كنند داراى حالت شل‏تر و رنگ آن زرد طلايى است. نوع ميكربهايى كه در مدفوع اين‏گونه اطفال ديده مى‏شود از دسته ميكروبهايى است كه محيط را براى فعاليت ميكربهاى بيمارى‏زا نامساعد مى‏كند در حالى كه اطفال محروم از شير مادر وضعيت ديگرى دارند.

۱۷- در شير مادر نوعى پروتئين به نام لاكتوفرين وجود دارد كه سبب مى‏شود تقريبا تمام آهن موجود در شير مادر جذب شود. در اين صورت هم كودك بهره بيشترى مى‏برد و هم به دليل نبودن آهن جذب نشده در مدفوع، ميكربهاى بيمارى‏زاى موجود در روده نمى‏توانند تكثير و رشد پيدا كنند.

۱۸- وجود مقدار كافى قند از نوع لاكتوز در شير مادر، علاوه بر اينكه موجب جذب مقدار بيشتر كلسيم مى‏شود، از حالت يبوست نيز جلوگيرى مى‏كند.

۱۹- شيرخوارانى كه شير مادر مى‏خورند خيلى كمتر از كودكان محروم از شير مادر به بيماريهاى عفونى و اسهال دچار مى‏شوند.

۲۰- ميزان مواد معدنى و تركيبات موجود در شير مادر به گونه‏اى است كه هيچ‏گاه موجب صدمه به كليه‏هاى كامل نشده نوزاد نمى‏گردد.

۲۱- در شير مادر بخصوص در دو هفته اول تعداد زيادى گلبول سفيد وجود دارد نقش گلبولهاى سفيد در مبارزه با ميكربها بسيار مهم است.

۲۲- شير مادر براى كودكان نارس نيز بهترين و مناسبترين غذا است، كودكان نارس بدليل از دست دادن برخى فرصتها براى تكامل در رحم مادر، بيشتر از ساير كودكان به مراقبت و ايمنى در برابر عوامل بيمارى‏زاى محيطى نياز دارند، در نظام سراسر حكمت آفرينش در شير مادرانى كه فرزندان نارس متولد كرده‏اند به تناسب اين نياز فوق‏العاده تغييراتى حادث مى‏شود مثلا آغوز كه شير چند روز اول در زايمان‏هاى طبيعى و به موقع است در زايمان كودكان نارس تا چند هفته ترشح آن از پستان تداوم پيدا مى‏كند، همچنين در مورد برخى مواد معدنى موجود در شير مادر به تناسب نيازهاى استثنايى كودكان نارس تغييراتى پيدا مى‏شود.

۲۳- شير مادر يك سرمايه ملى است و ترويج تغذيه با شير مادر گامى در جهت استقلال و خودكفايى ميهن اسلاميمان است.

۲۴- پروردگار مهربان، ساختمان پستان را طورى قرار داده است كه مكيدن شير از آن ايجاد گوش‏ درد، ناراحتى ‏هاى تنفسى، خفگى و دل‏درد براى طفل نخواهد كرد. درحالى‏كه اين عوارض به دليل مكيدن از پستانك، نزد اطفال محروم از شير مادر فراوان است.

۲۵- مكيده شدن سينه مادر توسط طفل شيرخوار موجب ترشح هرمون اكسيتوسين از قسمت پسين غده هيپوفيز مى‏شود اين هرمون سبب تسريع در جمع شدن رحم مادر و بازگشت آن به وضع طبيعى بعد از زايمان مى‏گردد.

۲۶- ميزان موارد ابتلا به سرطان پستان، نزد مادرانى كه به كودكان خود از پستان شير مى‏دهند، به مراتب كمتر از موارد ابتلا نزد ساير مادران مى‏باشد.

۲۷- وقتى مادر از پستان شير مى‏دهد امكان تخمك ‏گذارى و در نتيجه باردارى زود رس به تعويق مى‏افتد، لذا با فاصله‏گذارى مناسب بين بارداريها و تولد فرزندان هم اثر مثبت روى سلامت مادر و هم فرزند آينده او خواهد داشت.

۲۸- علاوه بر مزاياى بى‏شمار ديگر در يك جمله بايد گفت غذايى را كه دست قدرت و حكمت و علم بى‏انتهاى خدا براى كودك ساخته و به او هديه كرده است، نمى‏توان با غذايى كه كارخانجات شير خشك با انگيزه‏ هاى اقتصادى و جلب منافع مادى مى‏سازند مقايسه كرد

برخى از مزاياى بى‏ پايان شير مادر

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب (برای ارسال شرح حال کلیک کنید)

 

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m