تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک

این سندرم شيوع نسبتا زیادی در خانم ها دارد و یکی از عوارض بالقوه آن، افزایش هورمون های مردانه می باشد.

 سندرم تخمدان پلی کيستيک…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 12 ام سپتامبر 2017ارسال شده است.

جهت مطالعه تخمدان پلی کیستیک به سمت پایین اسکرول کنید.

تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک

این سندرم شيوع نسبتا زیادی در خانم ها دارد و یکی از عوارض بالقوه آن، افزایش هورمون های مردانه می باشد.

 سندرم تخمدان پلی کيستيک چيست؟

سندرم تخمدان پلی کيستيک یکی از علل شایع اختلالت هورمونی در خانمها می باشد، اسم این بيماری ناشی از ضایعاتی است که در تخمدانها ایجاد می شود، که در آن هر دو تخمدان پر از کيستهای متعدد شده و بزرگ می شوند. این کيستها در لایه بيرونی تخمدانها تشکيل می شوند و ظاهر کيستيک به تخمدان می دهند.

سندرم تخمدان پلی کيستيک موارد زیر را در خانمها تحت تاثير قرار می دهد:


✅عادات ماهانه

✅باروری

✅ميزان هورمونها

✅قلب و عروق خونی

✅ظاهر فرد

در این خانمها بطور تيپيک ميزان هورمونهای مردانه )آندروژنها( افزایش می یابند، عادات ماهيانه آنها یا قطع می شود و یا اینکه بطور مکرر دچار خونریزی می شوند در خانم هایی که در سن باروری قرار دارند این سندرم ایجاد می شود .

عده ای از دانشمندان معتقد هستند که تخمدان پلی کیستیک دارای یک زمينه ژنتيکی است. در خانمهایي که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کيستيک هستند، احتمال اینکه مادر و خواهر مبتلا به این بيماری داشته باشند بيشتر از جمعيت عادی است.

اختلال اصلی پس زمينه ای در این بيماران، اختالالت هورمونی است. تخمدانها در خانم های طبيعی نيز هورمون مردانه توليد می کنند، ولی در خانم هایی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کيستيک هستند ميزان توليد هورمونهای مردانه بشدت افزایش می یابد. مقادیر زیاد هورمونهای مردانه توليد و آزاد شدن تخمک در خانمها را مختل می کنند.

افزایش هورمون های مردانه در خانم ها سبب موارد زیر می شود:

ریزش موی سر، رشد موهای زائد بدن، کلفت شدن صدا، بزرگ شدن کليتوریس، افزایش وزن و ایجاد اختلال در تخمک گذاری

ناباروری: بعلت عدم تخمک گذاری این افراد مبتلا به ناباروری می شوند. یکی از شایعترین علت .ناباروری در خانمها، سندرم تخمدان پلی کيستيک است قطع عادت ماهيانه و یا عادات ماهيانه نامنظم پر موئی، که در آن موی صورت، سينه، پشت و اندامها افزایش پيدا می کنند کيستهای متعدد در تخمدانها جوش صورت، پوست چرب و شوره سر افزایش وزن و چاقی که بيشتر در ناحيه دور کمر است ریزش موی سر و طاسی که در آن محل رویش مو در پيشانی، مثل مردان عقب نشينی کرده و حتی ممکن است خانم مبتلا به طاسی شود.

تکه هائی از پوست نواحی گردن، بازوها، سينه و کشاله ران تغيير رنگ داده و تيره می شوند منگوله های پوستی بویژه در ناحيه گردن درد در ناحيه لگن اضطراب و افسردگی تخمدانها محلی هستند که تخمک در آن توليد می شود.

تخمدانها حاوی کيسه های ظریف پر از مایع می باشند که به آنها فوليکول یا کيست می گویند. با رشد تخمک، مایع در داخل این فوليکولها تجمع می یابد. وقتی تخمک به حالت رسيدگی می رسد، فوليکول پاره شده تخمک آزاد می شود و از طریق لوله های رحمی وارد رحم می شود تا باروری احتمالی اتفاق بيفتد. این روند را تخمک گذاری می گویند. در خانمی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کيستيک است، تخمدانها هورمونهای لازم برای رسيدن تخمکها را توليد نمی کنند و در نتيجه تخمک گذاری اتفاق نمی افتد. در حقيقت بعضی از فوليکولهای بزرگ شده بعلت نترکيدن بصورت کيست باقی می مانند. بعد از تخمک گذاری در خانمها تخمدان ها شروع به ترشح هورمون پروژسترون می کنند، بنابراین وقتی تخمک گذاری نباشد، پروژسترونی نيز توليد نمی شود. فقدان هورمون پروژسترون سبب می شود که یا عادت ماهيانه قطع شده و یا اینکه آن نامنظم شود. علاوه از آن، تخمدانها شروع به توليد مقادیر زیادی هورمونهای مردانه می کنند که آنها نيز سبب عدم تخمک گذاری می شوند

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m