کم کاری تيروئيد

کم کاری تيروئيد شایع ترین اختلال تيروئيد است اینحالت شرایطی است که غده تيروئيد به مقدار کافی هورمون تيروئيد توليد نمی کند.

تيروئيد غده ای پروانه ای شکل در ميانه گردن است . عملکرد تيروئيد…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 13 ام سپتامبر 2017ارسال شده است.

جهت مطالعه کم کاری تيروئيد به سمت پایین اسکرول کنید.

کم کاری تيروئيد

کم کاری تيروئيد شایع ترین اختلال تيروئيد است اینحالت شرایطی است که غده تيروئيد به مقدار کافی هورمون تيروئيد توليد نمی کند.

تيروئيد غده ای پروانه ای شکل در ميانه گردن است . عملکرد تيروئيد توسط غده ای در مغز به نام غده هيپوفيز کنترل می شود. غده هيپوفيز هورمون محرک تيروئيد )TSH (را توليد می کند که غده تيروئيد را تحریک می کند تا هورمون های تيروئيدی )T3 و T4 )توليد کند.

علت کم کاری تيروئيد :

در حدود ۲۹ درصد موارد کم کاری تيروئيد به علت مشکل موجود در خود غده تيروئيد است و کم کاری تيروئيد اوليه نام دارد. اما داروها و بيماری های مشخصی نيز می توانند عملکرد تيروئيد را کاهش دهند. به عنوان مثال کم کاری تيروئيد می تواند بعد از درمان دارویی برای پرکاری تيروئيد ، برداشتن غده تيروئيد با جراحی( یا درمان با ید رادیواکتيو ) برای خراب کردن بافت تيروئيد( نيز ایجاد شود.

علایم کم کاری تیروئيد:

هورمون تيروئيد به طور طبيعی سوخت و ساز را تحریک می کند و بيشتر علایم کم کاری تيروئيد انعکاسی از آهسته شدن روندهای سوخت و ساز بدن است. علایم عمومی ممکن است شامل خستگی، کندی، افزایش وزن و عدم تحمل دماهای سرد (احساس سرما و سردی دست و پا) باشد.

پوست: کم کاری تيروئيد می تواند تعریق را کاهش دهد. پوست ممکن است خشک و ضخيم شود.

چشم: کم کاری تيروئيد می تواند به ورم خفيف اطراف چشم ها منجر شود.

دستگاه قلبی عروقی: کم کاری تيروئيد ضربان قلب را آهسته می کند و انقباضات قلب را ضعيف می کند و عملکرد کلی آن را کاهش می دهد.

دستگاه تنفس: کم کاری تيروئيد عضالت تنفسی را ضعيف می کند و عملکرد ریه را کاهش می دهد.

دستگاه گوارش: کم کاری تيروئيد فعاليت های بخش گوارش بدن را کند می کند و باعث یبوست می شود. به ندرت ممکن است حرکت قسمت گوارشی به طور کامل متوقف شود.

دستگاه توليد مثل: زنان با کم کاری تيروئيد اغلب بی نظمی های سيکل قاعدگی دارند که از نبود قاعدگی یا کم بودن قاعدگی ها تا قاعدگی های بسيار زیاد و سنگين متغير است. بی نظمی های قاعدگی می تواند باردار شدن را مشکل کند و زنان بارداری که کم کاری تيروئيد دارند از لحاظ بی نتيجگی بارداری )سقط( در اوایل دوران بارداری در معرض خطر بيشتری هستند. درمان کم کاری تيروئيد می تواند این خطرها را کاهش دهد.

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m