عفونتهای گوش میانی یا اتیت مدیا (Media Otitis )

(Media Otitis )عفونتهای گوش میانی یا اتیت مدیا شایعترین بیماری دوران کودکی و یکی از اصلیترین علل مراجعه خانواده به پزشک است. بیشترین میزان مراجعه به پزشکان، مربوط به کودکان زیر ۳ سال مربوط به این بیماری است. تقریبا ۰۸ % کودکان…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 20 ام آگوست 2017ارسال شده است.

جهت مطالعه عفونتهای گوش میانی یا اتیت مدیا (Media Otitis ) به سمت پایین اسکرول کنید.

عفونتهای گوش میانی یا اتیت مدیا (Media Otitis )

(Media Otitis )عفونتهای گوش میانی یا اتیت مدیا شایعترین بیماری دوران کودکی و یکی از اصلیترین علل مراجعه خانواده به پزشک است. بیشترین میزان مراجعه به پزشکان، مربوط به کودکان زیر ۳ سال مربوط به این بیماری است. تقریبا ۰۸ % کودکان تا سن ۷ سالگی حداقل یکبار به این عفونتها مبتلا میشوند ولی تعدادی از آنها مکررا دچار بیماری میشوند. دایما بیقراری کرده و نمیتوانند برخی اوقات شناسایی آن توسط والدین دشوار است کودکانی که قادر به تکلم نیستند، محل وجود درد را نشان دهند. برخی والدین تصور می کنند که کشیدن گوش توسط کودکان علامتی مطمئن برای وجود عفونت گوش است، در حالی که مطالعات نشان می دهد کشیدن گوش در غیاب علایم دیگر، معمولا ارتباطی با عفونت ندارد. اوتیت مدیا به سه صورت دیده می شود:

✅اوتیت مدیای حاد: یك عفونت باكتریائی حاددر گوش میانی است که بدنبال عفونت دستگاه تنفسی فوقانی )مثل سرماخوردگی( اتفاق میافتد.

✅اوتیت مدیای حاد عود كننده : اگر اوتیت مدیای حاد سه بار یا بیشتر در ۶ ماه یا ۴ بار یا بیشتر در یك سال اتفاق افتد از نوع عود كننده میباشد

✅اوتیت مدیای سروز: التهابی بدون عالمت همراه با تجمع مایع در گوش میانی كه به دنبال اوتیت مدیای حاد و یا عود كننده ایجاد میشود.

اصلیترین عامل ابتلا به عفونت گوش میانی، اختلال عملکرد شیپور استاش است. شیپور استاش لولهای باریک است که گوش میانی را به قسمت بالایی حلق (نازوفارنکس) وصل میکند. وظایف شیپور استاش عبارتند از محافظت از گوش در برابر ورود میکروبها وتخلیه ترشحات گوش میانی و متعادل سازی فشار هوا بین فضای گوش میانی و قسمت فوقانی حلق. شیپور استاش در کودکان نسبت به بزرگساالن کوتاهتر گشادتر و افقیتر بوده و از بافت غضروفی نرم تشکیل شده است. این شکل قرارگیری در بزرگساالن، محافظت بیشتری از گوش میانی فراهم میکند اما افقی قرار گرفتن آن در کودکان، موجب میشود تا باکتریهای موجود در نازوفارنکس، به آسانی وارد فضای گوش میانی شوند. این باکتریها در گوش میانی ایجاد التهاب و عفونت میکنند.

علایم عفونتهای حاد باکتریائی در کودکان کمتر از ۲ سال که قادر به بیان درد نیستند عبارتند از:

بیقراری تب و بی اشتهایی

مالیدن یا کشیدن گوش

کودکان باالتر از ۲ سال علاوه بر علایم فوق به گوش درد هم اشاره میکنند. ترشح چرکی یا خونابه ای ممکن است هر زمانی اتفاق بیافتد که نشانه سوراخ شدن پرده گوش است. معمولا علایم شدید مثل درد و تب پس از ۲ تا ۳ روز بهبود میابند ولی کم شدن شنوائی مدت طولانی تری ادامه میابد. سوراخ پرده گوش هم تقریبا در تمامی موارد التیام میابد.

در بیماری اتیت سروز تنها شنوائی کم میشود و درد و تب اصلا وجود ندارد. کاهش شنوایی مهمترین علامت بوده و معمولا والدین ویا مربیان مهد کودک یا مدرسه متوجه کم شدن دقت و توجه و یا افت تحصیلی کودک میشوند.

شرح حال و معاینه معموال برای رسیدن به تشخیص کافیست ولی در اتیت سروز گرفتن تستهای شنوایی هم الزم است.

بعد از برطرف شدن عفونت گوش ممكن است ترشحات مخاطی ، پشت پرده ی صماخ باقی بماند. بعضی اوقات ترشح گوش كامال برطرف نمیشود و حالت چسبنده پیدا میكند. در این حالت ممكن است شنوایی كم شود. به این حالت اتیت سروز میگویند. کم شدن شنوایی باعث بروز اختالالت رفتاری و آموزشی در کودکان میشود. در موارد نادری ممکن است عفونت به گوش داخلی ، مغز یا سایر بافتهای مجاور منتشر میشود. این مشكل علایم متفاوت و مختلفی ایجاد میكند و میتواند مغز و اعصاب مجاور را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر عفونتهای حاد گوش میانی بدون درمان و خود به خود ظرف ۳­۲ روز برطرف شده و سیستم ایمنی معموال میتواند باكتریها و ویروسهایی را كه منجر به عفونت میشوند را از بین ببرد ولی درمان مناسب، علاوه بر جلوگیری معمولا موجب برطرف شدن سریع کلیه علایم میشود.یکی از مطمئن ترین و موثرترین روش های درمانی و همچنین مقاوم سازی بدن کودکان در برابر این عفونت ها استفاده از روش درمانی هومیوپاتی می باشد.

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m