چرا دچار نفخ دستگاه گوارش میشویم؟

چرا دچار نفخ دستگاه گوارش میشویم؟

چرا دچار نفخ دستگاه گوارش میشویم؟ بسيارى از مردم بخصوص در كشورهاى صنعتى و افرادى كه با تكنيك پيشرفته كارهاى زندگى خود را انجام مى‏دهند از نفخ شكم گله…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 08 ام سپتامبر 2018ارسال شده است.

جهت مطالعه چرا دچار نفخ دستگاه گوارش میشویم؟ به سمت پایین اسکرول کنید.

چرا دچار نفخ دستگاه گوارش میشویم؟

چرا دچار نفخ دستگاه گوارش میشویم؟

چرا دچار نفخ دستگاه گوارش میشویم؟ بسيارى از مردم بخصوص در كشورهاى صنعتى و افرادى كه با تكنيك پيشرفته كارهاى زندگى خود را انجام مى‏دهند از نفخ شكم گله دارند.

علت نفخ دستگاه گوارش و شکم

گازهايى كه در دستگاه گوارش وجود دارند عبارتند از اكسيژن، ازت، هيدروژن، متان و گاز كربنيك كه داراى بوى بد نيستند و يك سرى گازهاى بدبو كه از تخمير مواد غذائى هضم ‏نشده بوجود مى‏آيند.

گاز اكسيژن و نيتروژن از بلعيدن هوا مى‏باشند و افرادى كه بيشتر هواخورى مى‏كنند بيشتر باد گلو مى‏نمايند و هواى خورده‏ شده اكثرا با آروغ دفع مى‏گردد.

گازهايى كه در روده انسان بوجود مى‏آيند بيشتر در اثر نامنظم بودن حركات روده و كندى حركت غذا در روده ‏ها و يا در اثر كمبود آنزيمهاى گوارشى و ضعف عمل هضم بوجود مى‏آيند.

نوع غذا نيز در ايجاد نفخ شكم موثر است و غذاهائى مانند شير، مشروبات گازدار، كلم ‏پيچ و كلم قمرى، عدس، باقلا، كاهو، پياز خام، سبزيجات خام، لوبيا ميوه‏هاى نارس و انگورهاى پوست كلفت سبب افزايش گاز در روده ‏ها مى‏گردند.

براى برطرف نمودن نفخ شكم لازم است ابتدا سبب آن معلوم گردد.

درمان نفخ دستگاه گوارش و شکم

اگر نفخ شكم مربوط به بدى برنامه غذائى باشد بايد ضمن پرهيز از غذاهاى نفاخ برنامه غذائى را اصلاح كرد و اگر نفخ در اثر اضطراب و ناراحتى ‏هاى عصبى باشد، چون اضطراب در امر گوارش وقفه ايجاد مى‏كند، بايد نسبت به رفع آن و ايجاد آرامش عصبى اقدام شود.

بعلاوه بايد غذا را با آرامش و تأنى جويد و فروبرد تا خوب با آب بزاق مخلوط شده و دستگاه عصبى نيز براى هماهنگى كارهاى گوارشى فرصت كافى داشته باشد، اگر نفخ شكم از كندى حركات روده باشد با مصرف داروهائى نظير رازيانه بو داده و زيره سياه و ساير داروهاى ضد كندى حركات روده كه از همه آنها بهتر معجون راوند است مى‏توان نسبت به تنظيم حركات روده ‏ها و تخليه منظم روده اقدام نمود.

گاهى نفخ شكم بگونه‏ اى است كه جز با خوردن مسهل زايل نمى‏گردد. در اين حالت مى‏توان از مسهل سناى مكى و گل سرخ و يا سولفات دوسود يا بعضى روغن‏هاى گياهى استفاده‏ نمود و در افراد گرم‏ مزاج از فلوس استفاده مى‏گردد اما بعد از مصرف مسهل انتخاب شده بايد مدتى در مصرف غذا از نظر كمى و كيفى و فواصل زمانى دقت كافى مبذول گردد تا بيمارى ريشه ‏كن شود. گاهى نيز سردى مزاج معده و ضعف آن سبب مى‏شود كه تخليه معده كند شده و تمركز مواد غذائى در آن توليد گاز نمايد اين نفخ معده با حالتى كه هواخورى شده فرق دارد. اين حالت نوعى بيمارى است درصورتى‏ كه هواخورى جزء بيماريها محسوب نمى‏شود و در اكثر افراد سالم نيز موجود است.

اين بيمارى با داروهائى نظير اصل سوس (مغز ريشه شيرين‏بيان) پرسياوشان، افسنطين و تخم كرفس از هركدام دو مثقال برطرف مى‏شود و اگر با اين منضج برطرف نشد بدنبال آن بايد مسهل سنا خورده شود.

معجون راوند نيز براى اين افراد مفيد است يكى ديگر از عوامل توليد گاز در روده‏ ها اختلال در هضم و جذب مواد نشاسته ‏اى و ورود اين مواد هضم ‏نشده در روده فراخ است. اين مواد در روده فراخ وسيله باكتريها تخمير شده و گاز ئيدروژن توليد مى‏گردد و همچنين‏ اند افرادى كه لاكتوز شير در روده آنان خوب هضم نمى‏شود و وارد روده فراخ مى‏گردد. لاكتوز نيز در روده فراخ اين افراد وسيله باكتريها تجزيه شده و سبب توليد گاز ئيدروژن و بالاخره نفخ شكم مى‏كند.

مقدارى از گازهاى توليدشده در دستگاه گوارش مرتب وارد رگهاى خونى اطراف اين دستگاه شده و در خون حمل مى‏شوند و زمانى كه به شش‏ها مى‏رسند، شش‏ها اين گازها را گرفته و از بدن بيرون مى‏فرستند. از اين جهت است كه بوى بد دهان را نمى‏توان هميشه به خود دهان نسبت داد به مين دليل است كه بوى سير از دهان گاهى پس از ۴۸ ساعت كه از مصرف آن گذشته هنوز استشمام مى‏گردد. (ضمنا لازم به يادآورى است نوعى بوى بد دهان موجود است كه هميشگى است و مربوط به دندانها نبوده بلكه مربوط به پرورش نوعى ميكروب مخصوص است در شش‏ها و دستگاه گوارش و اين بيمارى را پزشكان سنتى مرض بخر مى‏گويند جهت مداواى اين بيمارى ضمن مصرف آنتى‏ بيوتيك مريض بايد چند مسهل بخورد تا دستگاه گوارش او نيز كاملا پاك گردد.)

يكى ديگر از گازهايى كه در اثر تخمير در روده فراخ =بزرگ‏ بوجود مى‏آيد گاز متان است در بعضى افراد توليد اين گاز در روده فراخ بحدى است كه اگر هنگام خروج اين گاز از مقعد شعله ‏اى بآن نزديك كنيم گاز با شعله آبى‏ رنگ ملايمى مى‏ سوزد.

دفع گاز از مقعد وسيله افراد مختلف متفاوت است بطور كلى افرادى كه آنزيم هاى تجزيه‏ كننده مواد غذائى در آنها كمتر مى‏باشد و يا حركات دستگاه گوارش آنان منظم و طبيعى نيست و يا تخليه معده و روده آنان خوب انجام نمى‏شود دفع گاز از مقعد آنان بيشتر است. گاهى بيمار شكايت از نفخ و درد شكم در اثر نفخ روده‏ ها مى‏كند درصورتى‏ كه علت درد وجود گاز زيادى در روده‏ ها نبوده بلكه ممكن است در اثر عوامل ديگرى باشد كه بيمار بآن واقف نيست و اين بعهده پزشك است كه اسباب درد و ناراحتى را ريشه ‏يابى كند.

آیا میدانید موثر ترین و بهترین روش درمانی که بسیار عالی به درمان نفخ شکم کمک میکند طب هومیوپاتی میباشد؟

کلینیک گوارش سیناطب

درمان نفخ و ورم معده و روده ها

گاستریت یا ورم معده

علت سوء هاضمه و روش درمان آن

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m