بیماری سلیاک و روش درمان آن

بیماری سلیاک و روش درمان آن

بیماری سلیاک یا اسپروی سلیاک یک اختلال التهابی و قابل درمان روده باریک با زمینه ژنتیکی ارثی است در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 29 ام نوامبر 2017ارسال شده است.

جهت مطالعه بیماری سلیاک و روش درمان آن به سمت پایین اسکرول کنید.

بیماری سلیاک و روش درمان آن

بیماری سلیاک و روش درمان آن

بیماری سلیاک یا اسپروی سلیاک یک اختلال التهابی و قابل درمان روده باریک با زمینه ژنتیکی ارثی است در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد.

در صورتیکه بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن که در برخی از غلات مانند گندم، جو، چاودار و گاه جوی دوسر وجود دارد را مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می شوند.

ظاهرا ورود گلوتن به سلولهای پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می شود. واکنش التهابی ایجاد شده موجب تحلیل پرزهای روده وکاهش فعالیت آنزیمهای روده می شود.

چون بخش عمده ای از جذب مواد غذایی در روده در پرزهای روده انجام می گیرد تخریب پرزها موجب سوء جذب می شود.

اغلب موارد بیماری سلیاک، ژنتیکی هستند.

بیماری سلیاک واگیردار یا سرطانی نیست .

این بیماری معمولا به هنگام دوران شیرخوارگی یا اوایل کودکی دو هفتگی تا یک سالگی آغاز می شود.

امکان دارد علایم هنگامی ظاهر شوند که کودک اول بار شروع به خوردن غذاهای حاوی گلوتن می کند در بزرگسالان، علایم ممکن است به تدریج و در عرض چند ماه یا حتی چند سال پدیدار شوند.

علایم سلیاک :


✅زخم معده

✅سندرم روده تحریک پذیر

✅سوء جذب

✅درد شکم

نشانه ها بیماری سلیاک طیف وسیعی دارد.

✅شایعترین علایم گوارشی شامل اسهال، نفخ، کاهش وزن و اسهال چرب می باشد. اسهال چرب، حجیم و رنگ پریده است از دیگر علایم این بیماری خستگی، آسیب به رشد کودک، آتروفی و ضعف عضلانی است .

✅برخی از افراد مبتلا به سلیاک هیچ علامتی ندارند، زیرا قسمت سالم روده قادر به جذب مواد مغذی کافی برای پیش گیری از بروز علائم است.

✅برخی از بالغین مبتلا تنها خستگی و کم خونی دارند


علت بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری مادرزادی است که طب رایج علت آن را عدم تحمل به گلوتن و البته غیر قابل درمان می داند اما علت اصلی آن التهاب مخاط های سیستم گوارشی است که با با طی دوره های درمانی خاص قابل درمان شدن میباشد.

درمان سلیاک

مناسب ترین جایگزین بدون گلوتن برای گندم:  ارزن است تنها انتخاب درمانی، حذف کردن گلوتن از رژیم غذایی است دوره بهبودی آن با رعایت رژیم غذایی خاص به طور معمول ۳ تا ۶ ماه که البته در بزرگسالان به ۰ سال هم می رسد.

مبتلایان به سلیاک چه چیزی را نباید مصرف کنند؟

بیماران مبتلا به سلیاک باید از مصرف مواد غذایی حاوی گندم، جو، چاودار و برخی حبوبات پرهیز و آرد سیب زمینی، برنج، عدس، سویا، ذرت و لوبیا را جایگزین آن کنند بیشتر مبتلایان به سلیاک به تخم مرغ، شکر و روغن حساسیت های متفاوتی دارند، از این رو از مصرف محصولاتی که این گونه مواد به وفور در آنها به کار رفته نظیر انواع سس ها خودداری کنید. مبتلایان باید از مصرف غذاهای فرآوردی شده نظیر سوسیس، کالباس، ماکارونی، رشته فرنگی، قهوه، نسکافه و تمامی شیرینی جات و کیک هایی که در آنها از گلوتن و یا آرد گندم استفاده شده پرهیز کنند. و به جای آن برای جبران کمبود ویتامین ها و امالح معدنی از میوه ها و سبزی ها به صورت پخته و تازه، گوشت و لبنیات کم چرب، ماهی و برنج بسیار استفاده کنند و روغن های مایع ذرت، زیتون، کانولا و هسته انگور را جهت پخت و پز به کار برند.

سلیاک در رایج درمان قطعی ندارند و اغلب بوسیله داروهای شیمیایی و هورمونی درمان شده و شانس کاملی برای درمان نمیدهد . بهترین روش درمان، درمان شگفت انگیز و معجزه گر هومیوپاتی می باشد که بدون عارضه از طریق تحریک و تقویت سیستم ایمنی و بازگرداندن نیروی حیات به بافت های درگیر، امکان جلوگیری از پیشرفت بیماری ، عود مکرر ،کاهش علایم و  مهمتر از همه درمان ریشه ای آن را بعد از گذراندن دوره های درمان در بیماران مبتلا فراهم می نماید.

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب


مطالب مرتبط :

کلینیک گوارش

مشکلات گوارشی-دکتر فاطمی مهر

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

آخرین نظرات خوانندگان این مطلب

نظرات شما برای ما ارزشمند است.پس نظرات زیبای خود را با ما در میان بگذارید...

  1. اسمامهدی پور گفت:

    درمورد درمان بیماری سلیاک مشاوره میخواهم

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m