فلورایدتراپی، مفید یا مضر ؟

فلورایدتراپی، مفید یا مضر ؟

این‌روزها با آغاز دور جدید فلورایدتراپی در مدارس، با پرسش‌های مکرر والدین نگران درباره فواید و عوارض احتمالی این کار مواجه‌ میشویم.

مطابق برخی مطالعات و همچنین…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 06 ام مه 2018ارسال شده است.

جهت مطالعه فلورایدتراپی، مفید یا مضر ؟ به سمت پایین اسکرول کنید.

فلورایدتراپی، مفید یا مضر ؟

فلورایدتراپی، مفید یا مضر ؟

این‌روزها با آغاز دور جدید فلورایدتراپی در مدارس، با پرسش‌های مکرر والدین نگران درباره فواید و عوارض احتمالی این کار مواجه‌ میشویم.

مطابق برخی مطالعات و همچنین منابع دندان‌پزشکی، در برخی مناطق که کمبود فلوراید در آب آشامیدنی دیده‌می‌شود، افزودن فلوراید سدیم به آب، باعث تقویت دندان‌ها در برابر پوسیدگی می‌گردد؛ گرچه که مطالعاتی نیز نشان‌داده‌اند ارتباطی بین افزودن فلوراید به آب و کاهش میزان پوسیدگی دندان وجودندارد!

از دیگرسو و در پژوهش‌های اخیر، ثابت‌شده سطوح بالای فلوراید در بدن مادران در دوران بارداری، می‌تواند ضریب هوشی کودکان را کاهش‌دهد که به اختلالات شناختی و رفتاری می‌انجامد. اختلال در عملکرد سلول‌های مغزی و اختلالات یادگیری، پوکی استخوان، مشکلات کلیوی، کاهش عملکرد غده تیروئید و در نتیجه کاهش قدرت روانی و افسردگی و… از دیگر مضرات استفاده از آب آشامیدنی فلوریده‌شده ذکر شده و برخی مطالعات نیز به ارتباط این ماده با بعضی انواع سرطان‌های استخوان، پوست، حنجره و… اشاره‌کرده‌اند.

مشهورترین اثر منفی فلوراید، «فلوروزیس» است که در مناطقی از ایران، مانند بوشهر و قزوین، که آب آشامیدنی فلوئور زیادی دارد، بیشتر دیده‌می‌شود. فلوئوروزیس دندانی، تغییررنگ خفیف تا شدید و برگشت‌ناپذیر دندان در اثر فلوئور اضافی موجود در آب آشامیدنی «در هنگام تشکیل دندان» است. البته فلوراید افزوده‌شده به آب و خمیردندان‌ها برای کاهش ضریب پوسیدگی نیز ممکن‌است باعث فلوئوروزیس شود. برخی پژوهش‌ها نشان‌داده‌اند که فلوئور به‌خوبی جذب دندان‌های جوان شده، موجب استحکام آنها می‌شود اما در سنین بزرگسالی استفاده از خمیردندان‌های فلوئوردار فایده چندانی ندارد! این در حالی است که در ایران، تقریباً در هیچ فروشگاهی نه چوب مسواک ( اراک ) پیدامی‌کنید و نه خمیردندان بدون فلوراید! ولی در اروپا تبلیغات وسیعی برای استفاده از چوب مسواک (که سابقه‌ای کهن در ایران و اسلام دارد) به‌راه‌افتاده و به شکل بهداشتی و در بسته‌بندی‌های جذاب عرضه‌می‌شود.

نگرانی‌ها درباره فلوراید، محدود به ایران ما نیست و فلورایدتراپی در همه‌جای کره زمین، موافقان و مخالفان بعضاً سرسختی دارد؛ تا جایی که پویش‌هایی با موضوع بیداری جهانی در مورد عوارض خطرناک استفاده از فلوراید در آب خوراکی و خمیردندان به‌راه‌افتاده‌است (در نظر بگیرید که این کار می‌تواند یک منبع درآمد ساده، گسترده و با مراجعات مکرر، و بدون خطرات درمانی برای افراد و گروه‌های خاص باشد).

در نهایت باید دانست که فلوراید محدوده مجاز مصرف دارد و فلورایدتراپی یا وارنیش فلوراید کودکان ۶ تا ۱۲ ساله، مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرارگرفته‌ اما به گمان من، این نیز مانند یددارکردن نمک است که ممکن است بعضی (مثلا در بعضی نواحی که آب آشامیدنی فلوراید کافی ندارد) به آن نیاز داشته‌باشند ولی این نیاز، عمومی نیست و می‌تواند موجب آسیب‌هایی در برخی افراد هم بشود.

 نکته بسیارمهم دیگر آن است که منوط‌ دانستن سلامت دندان‌ها به فلورایدتراپی یا استفاده از خمیردندان‌های فلوریده، ساده‌انگارانه و فریبنده است. توجه به سلامتی دستگاه گوارش، پرهیز از جویدن یا شکستن چیزهای سخت، پرهیز از خوراکی‌های بسیارگرم یا بسیارسرد با فاصله کم از هم، پرهیز از زیادخوردن چیزهای خیلی‌ترش و کُندکننده دندان، مسواک منظم با چوب اراک یا چوب زیتون و استفاده همیشگی از خلال و نخ دندان، ماساژ دندان‌ها و لثه‌ها با ترکیب نمک و عسل (که در کیسه کوچک پارچه‌ای ریخته‌ شود)، چرب‌کردن دندان‌ها با کمی روغن گل‌سرخ یا زیتون به هنگام خواب، مصرف منظم بادام و مویز و خوردن به‌اندازه لبنیات مفید، از اصول تقویت دندان‌هاست.

یادمان باشد: همیشه رعایت بهداشت و پیشگیری، بر درمان مقدم است.

دکتر ناصر رضایی پور

اکثر بیماری ها در طب رایج بوسیله داروهای کورتونی و شیمیایی کنترل شده و بهبودی نسبی ایجاد میکند که موقت میباشند و بعد قطع داروها علایم مجدد عود میکنند. بهترین روش درمان، درمان شگفت انگیز و معجزه گر هومیوپاتی می باشد که بدون عارضه از طریق تحریک و تقویت سیستم ایمنی و بازگرداندن نیروی حیات به بافت های درگیر، امکان جلوگیری از پیشرفت بیماری ، عود مکرر ،کاهش علایم و  مهمتر از همه درمان ریشه ای آن را بعد از گذراندن دوره های درمان در بیماران مبتلا فراهم می نماید.

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب(کلیک کنید)


مطالب مرتبط:

بیماری های قابل درمان در هومیوپاتی

داروهای هومیوپاتی

تشخیص و تجویز در هومیوپاتی

اثربخشی داروهای هومیوپاتی

هومیوپاتی دانشی ناشناخته

هومیوپاتی درمان بدون عارضه

درمان به روش هومیوپاتی

هومیوپاتی یا مشابه درمانید

بیماری های قابل درمان در هومیوپاتی

هدف درمان

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m