logo-samandehi

تاثیر حالات روحی و روانی بر سلامتی

تاثیر حالات روحی و روانی بر سلامتی

تاثیر حالات روحی و روانی بر سلامتی : یکی از مهمترین اصول ششگانه سلامتی تعادل در اعراض نفسانی می باشد.

منظور از اعراض نفسانی حالات روحی و روانی مختلفی است که انسان در…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ ۲۵ ام مهر ۱۳۹۷ارسال شده است.

جهت مطالعه تاثیر حالات روحی و روانی بر سلامتی به سمت پایین اسکرول کنید.

تاثیر حالات روحی و روانی بر سلامتی

تاثیر حالات روحی و روانی بر سلامتی

تاثیر حالات روحی و روانی بر سلامتی : یکی از مهمترین اصول ششگانه سلامتی تعادل در اعراض نفسانی می باشد.

منظور از اعراض نفسانی حالات روحی و روانی مختلفی است که انسان در زندگی خود با آنها مواجه است و عبارتند از شادی ، غم و هم ، خشم، لذت، ترس، حیا ، امیدواری و…..  و از آنجایی که انسان علاوه بر حیات دنیوی وجسمانی، دارای حیات ملکوتی و معنوی نیز میباشد، باید در چارچوب قانون و اخلاق از همه آنها برای حفظ سلامتی خود بهره مند شود.

سلامت روحی و روانی شاخصه، بسیار مهم و تاثیرگزاری در تامین سلامت یک انسان می باشد بطوریکه سلامت روحی بر سلامت جسمی تاثیر فراوانی خواهد داشت.

حالات روحی و روانی، اثرات بسیار سریع و قدرتمندی بر جسم انسان پدید می آورند و عامل بسیار مهمی  در حفظ سلامتی یا بوجود آوردن بیماری، به شمار می آیند.

رفتارهایی که اثر مثبت بر حالات روحی انسان دارند مانند شادی ، نشست و برخاست با افراد بانشاط، دیدن مناظر زیبا، شنیدن صداهای خوش و…. باعث ایجاد نشاط و شادابی در فرد می شود و در برابر شادی بیش از حد، غم و غصه ، خشم و عصبانیت، دیدن صحنه های درگیری و ناراحت کننده ، بدگویی پشت سر دیگران بر حالات روحی و روانی انسان اثرات منفی گذاشته و باعث کسالت روحی و بتدریج ابتلای به بیماری می شود.

اثر حالات روحی و روانی ناخوشایند بر بدن، از اثر خوردنی های ناسالم  و آب و هوای آلوده سریعتر ظاهر میشود. بطور مثال تاثیر یک حرف یا سخن خوش یا  ناخوش را بلافاصله و به راحتی میتوان بر روی افراد مشاهده کرد که این نشان دهنده اهمیت توجه به حالات روحی و روانی نسبت به سایر عوامل اصوص ششگانه سلامتی و یادآور لزوم توجه ویژه به آن می باشد.

مهمترین حالات روحی و روانی عبارتند از :

خشم، هیجان ، نگرانی ، ترس ، غم ، افسردگی ، شادی ، امیدواری ، حیا و لذت

واکنش افراد به حالات روحی و روانی بر اساس توان مقابله و قدرت روحی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. بطور مثال در مواجه با خشم ، فردی خشمگین شده و با تمامی اعضای بدن واکنش نشان میدهد، فرد دیگری فقط رنگ چهره اش سرخ می شود یا در مواجه با غم و اندوه بر اساس توان روحی، درفردی فقط دلشکستگی ایجاد می شود، درفردی دیگر فعالیت هایش مختل میشود و فرد دیگر فقط خودخوری میکند.

اثرات حالات روحی و روانی مختلف بر سلامت :

  • غم و اندوه :

غم و اندوه رنگ و روی بدن را به زردی تغییر میدهد و موجب ضعف و کاهش انرژی بدن میشود و در نتیجه فرد مستعد ابتلا به بیماری های مختلف میشود. همچنین باعث پیری زودرس  نیز میگردد. غم و اندوه تنها درافرادیکه مزاج بسیار گرم دارند باعث ایجاد تعادل و کاهش خشم در آنها میشود.

  • شادی و احساس لذت :

شادی و لذت، حالات روحی روانی را معتدل میکند و باعث افزایش نیرو، هضم بهتر غذا، افزایش وزن ، ایجاد رنگ و روی تازه ، درمان و جلوگیری از ابتلای به بیماری ها و نیز به تاخیر انداختن پیری میگردد.

  • خجالت : باعث سرد شدن مزاج و ایجاد ضعف دربدن میگردد.
  • امید : اثراتی مشابه اثرات شادی در بدن ایجاد میکند.
  • ترس : بدن را سرد میکند و باعث اختلال در عملکرد اعضای مختلف بدن بویژه قلب و دستگاه گوارش میگردد.

تدابیر اعراض نفسانی :

  • در مواجه با اعراض نفسانی یا حالات روحی و روانی مختلف با توجه به اثرات هر کدام از حالات روحی و روانی، تدبیری ضد آن را به کار برد.
  • تدبیر دوم ، توجه کردن به ارزش های انسانی می باشد که منجر به شناخت جایگاه حقیقی انسان، افزایش ایمان ، سعی و تلاش مضاعف در زندگی ، افزایش عزت نفس ، توکل به خدا و کوچک شمردن مشکلات زندگی میشود.

تدبیر خشم :

توصیه هایی برای کاهش اثرات خشم

  • برطرف کردن اتفاق آزاردهنده ( حقیقی یا ذهنی ) ای که فرد به آن دلیل خشمگین شده است.
  • شنیدن عذرها
  • شنیدن سخنان خوب
  • خواندن داستان ها و حکایت های خنده دار
  • انجام بازی های جالب
  • ارتباط برقرار کردن با افراد مورد علاقه که آنها با انس و الفت وجود دارد
  • بوییدن عطرهای ملایم
  • گوش دادن به نغمه های طبیعی مانند آب و آبشار و دریا

خوردنی هایی که خشم را کاهش میدهند:

  • نوشیدنی ها و غذاهای خنک و با طبع سرد مانند خیار، کدو، کاهو، ماءالشعیر طبی، سوپ جو، حریره بادام ، شیر بادام، شربت سکنجبین و گلاب

خوردنی هایی که از مصرف آنها باید خودداری کرد :

  • غذاهایی با طبع گرم و خشک
  • ادویه های گرم مانند زنجبیل و فلفل
  • نوشیدنی های گرم مانند قهوه ، نسکافه
  • انواع فست فودها

 

تدابیر غم ، اندوه و ترس

توصیه هایی برای کاهش غم و اندوه و ترس

  • رفتن به طبیعت
  • سحر خیز بودن
  • امیدوار بودن
  • انجام فعالیت های مفرح و مورد علاقه
  • شنیدن موسیفی های آرامبخش
  • شرکت در محافل دوستانه
  • ورزش دسته جمعی
  • تقویت ارتباطات عاطفی بین افراد خانواده و دوستان

بطور کلی در مورد این دسته از افراد باید در نظر گرفت که از دید هر کس چه چیزی بهتر و خوشایندتر است و با پرداختن به آنها، این دسته از اعراض نفسانی را به تعادل رساند.

خوردنی هایی که باعث کاهش غم ، اندوه و ترس میشوند

ترس :

  • شربت های مفرح گلاب، زعفران، بهار نارنج
  • سیب و آب سیب
  • به و به لیمو

غم و اندوه:

  • نارنگی و پرتقال
  • بادرنجویه
  • اسطوخودوس
  • غذاهایی با طبع سرد که باعث رطوبت رسانی میشوند
  • شربت به لیمو
  • فالوده سیب
  • خوراکی هایی که از خوردن آنها باید خودداری کرد:
  • غذاهای سودازا مانند بادنجان و عدس
  • ادویه های تند مانند آویشن ، فلفل و زنجبیل

شادمانی وفرح

در بین حالات روحی و روانی قدرتمند ترین علت سلامتی، شادی میباشد که بسیاری از بیماری ها را میتوان با شادمانی و فرح، از طریق دوری کردن از تنش ها، روزه ی خبری گرفتن برای دوری از غم و اندوه، پرداختن به فعالیت هایی مانند باغبانی، پرورش پرندگان، استفاده از رنگ های شاد در محیط زندگی و لباس ، توجه خاص به طلوع آفتاب و… درمان نمود.

نکته مهم این است که همه افراد، در درجات مختلف، دچار مشکلات متفاوت هستند و نباید ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه کرد.

مهم این است که با توکل و اعتماد به خداوند متعال، با تلاش شخصی و واگزار کردن نتیجه کار به خداوند، مشکلات را تدبیر کرد که این بهترین روش مقابله با همه استرس ها میباشد.

کلینیک های مجازی سیناطب

اگر بیماری خاصی دارید شرح حال خود را از یکی از کلینیک های مجازی سیناطب برای ما ارسال نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ما با شما تماس بگیرند.

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

تماس بگیرید 33333164-023...

کاشیان

کلینیک زنان شماره بگذارید...

کاشیان

کلینیک زنان...

کاشیان

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m