کم خونی کودکان

کم خونی کودکان (آنمی) عبارت است از کاهش هموگلوبین خون از حد طبیعی آن.

علت کم خونی در کودکان :

الف) ساخته نشدن گلبولهای قرمز در مغز استخوان:

۱-      هجوم سلولهای سرطانی به مغز استخوان

۲-       اثرات مخرب داروها و عفونتها

۳-      کمبود مواد سازنده گلبولها:

ادمین در تاریخ 29 ام آگوست 2017ارسال شده است.

جهت مطالعه کم خونی کودکان به سمت پایین اسکرول کنید.

کم خونی کودکان

کم خونی کودکان (آنمی) عبارت است از کاهش هموگلوبین خون از حد طبیعی آن.

علت کم خونی در کودکان :

الف) ساخته نشدن گلبولهای قرمز در مغز استخوان:

۱-      هجوم سلولهای سرطانی به مغز استخوان

۲-       اثرات مخرب داروها و عفونتها

۳-      کمبود مواد سازنده گلبولها:

                     الف)فقر آهن در کودکان سازنده گلبولها

                      ب) کمبود B12 و اسیدفولیک

 ب) تخریب و انهدام زودرس گلبولهای قرمز درخون محیطی:

۱ــ بیماریهای همولیتیک

۲ــ خونریزیهای حاد و مزمن

 کم خونی فقر آهن: وجود عنصر آهن برای ساخته شدن هموگلوبین در بدن لازم است، زیرا این ماده در مولکول هم که قسمتی از ساختمان هموگلوبین است شرکت دارد. بهطور طبیعی بدن یک این ماده در مولکول هم شخص بزرگسال ۴ــ۳ گرم آهن دارد که ۷۵ درصد آن در خون یافت میشود. جذب آهن از طریق دوازدهه وژژنوم است و ویتامین C جذب آهن را تشدید میکند. روزانه حدود یک میلیگرم آهن از راه ادرار و عرق از بدن دفع میشود.

علت کم خونی فقر آهن: خونریزی ماهانه در خانمها دفع آهن را از بدن زیاد میکند لذا بعد از سنین بلوغ به مقدار احتیاجات آهن زنان افزوده میشود. کودکان نیز به دلیل رشد و زنان حامله به علت تأمین احتیاجات جنین، به آهن بیشتری نیاز دارند لذا اگر آهن کافی از طریق رژیم غذایی و مکمل دارویی به آنها نرسد دچار کمخونی خواهند شد.

از علل دیگر کم خونی آلودگی به کرمهای قالبدار و خونریزیهای خفیف و نامشخص از دستگاه گوارش است. کودکان بین سنین ۶ ماهگی تا ۲ سالگی بیشتر از سایر سنین دچار کم خونی فقر آهن میشوند، زیرا تا ۶ ماهگی مقدار آهنی که از مادر در دوران جنینی به کودک میرسد برای ساخته شدن هموگلوبین کافیاست اما بعد از ۶ ماهگی اگر رژیم غذایی کودک حاوی آهن کافی نباشد علایم کم خونی ظاهر خواهد شد.

شیر مادر و شیر گاو، آهن کافی را ندارند بنابراین اگر از ۶ ماهگی به بعد غذاهای مکمل حاوی آهن از قبیل: گوشت قرمز، زرده تخم مرغ و غلات و بعضی سبزیجات به رژیم غذایی کودک اضافه نشود و تغذیه وی منحصرا با شیر صورت بگیرد آنمی فقر آهن ظاهر خواهد شد.

در بعضی از کودکان مانند اطفال نارس و کودکانی که مادران آنها در حین حاملگی دچار آنمی بوده اند علایم کمبود آهن خیلی زودتر از ۶ ماهگی ظاهر خواهد شد. عامل کمبود آهن در کودکان مدرسه ای سوء تغذیه و یا از دست دادن خون از یک نقطه نامشخص از بدن است. علت خونریزی در این کودکان ممکن است آلودگی به کرم قالبدار، زخم اثنی عشر و یا وجود پولیپ در روده بزرگ باشد که ضمن درمان کم خونی باید به جستجو و رفع علت آن پرداخت. در کم خونی فقر آهن گلبولهای قرمز کوچکتر از معمول هستند ) گلبولهای قرمز بیمار مبتلا به از مقدار هموگلوبین آنها نیز کاسته شده است.

 

علایم کم خونی فقر آهن:

کم خونی خفیف علامت بالینی مهمی ندارد و فقط با آزمایش خون معلوم و مشخص میگردد، اما کم خونی متوسط و یا شدید موجب رنگ پریدگی، بی اشتهایی،  بیحوصلگی و خاک خوری ، ضعف، خستگی زودرس، تغییر شکل ناخن ها میشود. درمان این بیماری با تجویز قطره یا قرص آهن به مقدار مناسب صورت میگیرد.

در مواردی که آهن به طور خوراکی قابل تحمل نیست و موجب اختلالات گوارشی میگردد، از آهن تزریقی استفاده میشود. دوره آهن۳ــ ۲ ماه است. در کم خونی خیلی شدید و پیشرفته که مقدار هموگلوبین به حدود ۳ تا ۵ گرم درصد. میلیمتر خون میرسد تزریق خون به مقدار کافی و مناسب در بهبود حال بیمار نقش موثری دارد.

 

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m