پیشگیری و درمان مننژیت

پیشگیری و درمان مننژیت

مننژیت التهاب پرده هایي است که مغز و طناب نخاعي را مي پوشانند. این بیماري معمولا در اثر عفونت ویروسي یا باکتریایي ایجاد مي شود.

مننژیت ویروسي معمولا…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 03 ام دسامبر 2017ارسال شده است.

جهت مطالعه پیشگیری و درمان مننژیت به سمت پایین اسکرول کنید.

پیشگیری و درمان مننژیت

پیشگیری و درمان مننژیت

مننژیت التهاب پرده هایي است که مغز و طناب نخاعي را مي پوشانند. این بیماري معمولا در اثر عفونت ویروسي یا باکتریایي ایجاد مي شود.

مننژیت ویروسي معمولا خفیف تر است و بدون هیچ درمان خاصي برطرف مي شود.

اما مننژیت باکتریایي ممکن است بسیار شدید باشد و به آسیب مغزي، از دست دادن شنوایي یا اختلالات یادگیري بیانجامد.

نشانه ها و علایم بالیني مننژیت :

تب بالا، سردرد و خشکي گردن نشانه هاي رایج مننژیت در تمام افراد بالای دو سال است.

این نشانه ها ممکن است ظرف چند ساعت بروز کنند یا ممکن است یک تا دو روز طول بکشد تا ظاهر شوند

نشانه هاي دیگر عبارت اند از تهوع، استفراغ، ناراحتي از نگاه کردن به نورهاي روشن، سرگیجه و بي خوابي در نوزادان و بچه هاي کوچک، ممکن است خبري از نشانه هاي کلاسیک نباشد یا تشخیص آنها دشوار باشد نوزاداني که مننژیت دارند ممکن است غیرفعال شوند، بالا بیاورند، زودرنج شوند یا خوب غذا نخورند باپیشرفت بیماري، بیمار در هر سني ممکن است دچار حمله شود تشخیص زودهنگام و درمان از اهمیت بسیاري برخوردارند به محض ظاهر شدن نشانه ها بیمار باید با پزشک تماس بگیرد.

نکته مهم آن است که درمان باید زود و قبل از پیشرفت بیماري آغاز شود که مي تواند خطر مرگ را به کمتر از ۴۷درصد کاهش دهد، هرچند احتمال مرگ در افراد سالخورده بیشتر است بعضي انواع مننژیت باکتریایي مسري هستند. این باکتري ها عمدتا از طریق تبادل ترشحات تنفسي و گلو از شخصي به شخص دیگر انتقال مي یابند

در بدن انسان این مي تواند از طریق سرفه، عطسه و بوسه اتفاق بیفتد خوشبختانه هیچ کدام از باکتري هایي که باعث مننژیت مي شوند، به اندازه عوامل سرماخوردگي و آنفلوآنزا مسري نیستند. از این گذشته، این باکتري ها با تماس هاي سطحي یا صرفا با تنفس در هوایي که بیمار مبتلا به مننژیت در آن بوده منتقل نمي شوند.

مننژیت ویروسي یک بیماري جدي است اما در افرادي که سیستم ایمني سالمي برخوردار باشند به ندرت منجر به مرگ مي شود معمولا نشانه هاي آن ۵ تا ۴۴ روز طول مي کشد و پس از آن بیمار کاملا بهبود مي یابد از سوي دیگر مننژیت باکتریایي مي تواند فوق العاده خطرناک باشد و چنانچه فورا درمان نشود به معلولیت یا مرگ بینجامد.

در اغلب موارد نشانه هاي مننژیت ویروسي و باکتریایي مانند هم هستند و به همین دلیل چنانچه فکر مي کنید خودتان یا فرزندتان مننژیت دارد در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید علت مننژیت ویروسی عفونت هاي ویروسي مختلفي مي توانند موجب مننژیت شوند. اما بیشتر موارد به ویژه در تابستان و پاییز ناشي از ویروس ها هستند بیشتر افرادي که به این ویروس ها آلوده مي شوند یا هیچ نشانه اي بروز نمي دهند یا فقط سرما مي خورند، کهیر مي زنند، دهانشان آفت مي زند و خیلي خفیف تب مي کنند این عفونت ویروسي تنها در افراد معدودي منجر به مننژیت مي شود.

سایر عفونت هاي ویروسي که ممکن است به مننژیت منتهي شوند عبارت اند از اوریون، ویروس هاي هرپس مانند ویروس هایي که موجب تبخال، آبله مرغان و زونا مي شوند سرخک و آنفلوآنزا.

ویروس ها که پشه ها و حشرات دیگر آنها رامنتقل مي کنند نیز مي توانند موجب عفونت هایي شوند که سرانجام به مننژیت ویروسي تبدیل شوند ویروس کوریومننژیت لنفوسیتي که موش ها و جوندگان دیگر آن را منتقل مي کنند نیز به ندرت موجب مننژیت ویروسي مي شود

هیچ درمان خاصي براي مننژیت ویروسي وجود ندارد. بیشتر بیماران ظرف دو هفته به خودي خود بهبود کامل مي یابند استفاده از آنتي بیوتیک ها در عفونت هاي ویروسي کمکي نمي کند بنابراین در درمان مننژیت ویروسي سودمند نیستند پزشک در این موارد اغلب توصیه مي کند بیمار در خانه استراحت کند، مایعات زیاد مصرف کند و داروهایي براي کاهش تب و سردرد تجویز مي کند.

 

مننژیت در طب رایج درمان مشخصی ندارند و اغلب بوسیله داروهای شیمیایی و هورمونی درمان شده و شانس کاملی برای درمان نمیدهد . بهترین روش درمان، درمان شگفت انگیز و معجزه گر هومیوپاتی می باشد که بدون عارضه از طریق تحریک و تقویت سیستم ایمنی و بازگرداندن نیروی حیات به بافت های درگیر، امکان جلوگیری از پیشرفت بیماری ، عود مکرر ،کاهش علایم و  مهمتر از همه درمان ریشه ای آن را بعد از گذراندن دوره های درمان در بیماران مبتلا فراهم می نماید.

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب


مطالب مرتبط :

 

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m