درمان خشکی چشم

درمان خشکی چشم

خشکی چشم بیشتر در افرا مسن دیده میشود و همچنین در زنان نسبت به مردان شایع تر است. با علایمی مانند سوزش و خارش چشم تا ایجاد سوراخ قرنیه در موارد شدید

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 16 ام مه 2018ارسال شده است.

جهت مطالعه درمان خشکی چشم به سمت پایین اسکرول کنید.

درمان خشکی چشم

درمان خشکی چشم

خشکی چشم بیشتر در افرا مسن دیده میشود و همچنین در زنان نسبت به مردان شایع تر است. با علایمی مانند سوزش و خارش چشم تا ایجاد سوراخ قرنیه در موارد شدید

ترشح طبیعی اشك
عملکرد چشم در یک محیط مرطوب اتفاق می افتد به این دلیل که وظیفه اصلی اشك چشم مرطوب نگه داشتن و شستشوی مداوم سطح كره چشم و رساندن اكسیژن و مواد غذایی به قرنیه است

علت خشكی چشم

بالارفتن سن: با بالا رفتن سن مقدار رطوبت اشك كم می شود

عوامل محیطی: محیط های گرم و خشك ،. قرار گرفتن در معرض باد شدید و یا هوای سرد و خشك ارتفاعات می توانند باعث بدتر شدن خشكی چشم شوند. وسایل گرمازا (مثل بخاری و شومینه) و در معرض گرد و غبار و دود قرار گرفتن (به خصوص دود سیگار) از عواملی است كه خشکی چشم را تشدید میکنند.
كار چشمی طولانی مدت: پلك زدن متناوب برای پخش شدن لایه اشك بر روی چشم ضروری است. در مواردی كه فرد برای مدت طولانی به چیزی خیره شود و پلك نزندمثلاً در موقع كار با كامپیوتر، تماشای تلویزیون یا مطالعه علائم خشكی چشم بدتر می شود.
برخی داروها: بسیاری از داروهای معمولی می توانند باعث كم شدن ترشح اشك و ایجاد خشكی چشم شوند.

مهمترین این داروها عبارتند از:
ـ داروهای ضد فشار خون
ـ داروهای سرماخوردگی (آنتی هیستامین ها)
ـ داروهای ضد افسردگی
ـ داروهای قلبی
ـ قرص های جلوگیری از بارداری
ـ بسیاری از قطره های چشمی (به خصوص در درمان گلوكوم )
تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی به علت تغییر دو چربی لایه اشكی می توانند باعث خشكی چشم شوند. یائسگی، بارداری و قرص های جلوگیری از بارداری به علت تغییرات هورمونی خشكی چشم را تشدید می كنند.
بیماری ها: بیماری های مختلف مثل بیماری های تیروئید و برخی از بیماری های سیستم ایمنی (مثل شوگرن و لوپوس) می تواند باعث ایجاد خشكی چشم شود.
مشكلات تغذیه ای: كمبود ویتامین A می تواند به موارد شدید و خطرناك خشكی چشم منجر شود.
التهاب لبه پلك ها (بلفاریت): این بیماری با تغییر در چربی لایه اشكی باعث بدتر شدن خشكی چشم می شود.
بسته نشدن پلك ها: در صورتیكه به علت مشكلات ساختاری پلك ها درست بسته .در مواردی كه به علت مشكلات عصبی (مثلاً پاركینسون) فرد كمتر در حالت عادی پلك بزند خشكی چشم ایجاد می شود.
استفاده از لنزهای تماسی

علایم خشكی چشم

ـ سوزش و خارش چشم ها
ـ احساس وجود جسم خارجی (شن ریزه) در چشم ها
ـ تاری دید كه با پلك زدن برطرف می شود.
ـ قرمزی چشم ها.
ـ حساسیت به نورهای شدید.
ـ اشك ریزش بیش از حد.
ـ عدم تحمل لنز تماسی
معمولاً این علائم در هر دو چشم ایجاد می شود

باید توجه داشت كه مشكلات ناشی از خشكی چشم ممكن است بسیار خفیف یا بسیار شدید باشد. در موارد خیلی خفیف ممكن است صرفاً عمل به توصیه های كلی باعث بهبود علائم شود. اما در موارد شدیدتر ممكن است به اقدامات مختلف درمانی نیاز باشد.

توصیه های كلی
در طول روز مایعات كافی بنوشید. در مواقعی كه كار چشمی طولانی مدت انجام می دهید سعی كنید . هر ۵ تا ۱۰ دقیقه یك بار برای چند ثانیه به صورت ارادی پلك بزنیداز قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، یا دود سیگار پرهیز كنید. در محیط های خشك و در هوای طوفانی حتی الامكان از عینك (آفتابی یا طبی) استفاده كنید.
در فصول سرد سال كه از وسایل گرمازا در داخل منزل استفاده می كنید از دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن فضای اتاق استفاده كنید.
چشم ها را نمالید. مالیدن چشم ها باعث تحریك بیشتر و بدتر شدن علائم می شود.
توجه كنید كه علائم خشكی چشم چه وقت هایی بهتر و چه وقت هایی بدتر می شود.
از عواملی كه باعث بدتر شدن علائم می شود پرهیز كنید.
درمان های دارویی خشکی چشم
قطره های اشك مصنوعی: قطره های اشك مصنوعی شایع ترین داروهایی هستند كه در درمان خشكی چشم به كار می روند و معمولاً علائم خشكی چشم را برطرف می كنند

پمادهای چشمی: در مواردی كه علائم خشكی چشم در موقع خواب هم وجود داشته باشد توصیه می شود از پماد های ساده چشمی قبل از خواب استفاده شود.

استفاده از شامپو بچه: در مواردی كه التهاب پلك ها باعث ایجاد خشكی چشم شده باشد شستشوی لبه پلك ها با شامپو بچه رقیق شده با برداشتن چربی اضافه به بهبود علائم كمك می كند.
درمان های جراحی :
در موارد نسبتاً شدید خشكی چشم ممكن است با اقدامات فوق بهبود كافی ایجاد نشود در این موارد استفاده از روش های جراحی برای بهبود خشكی چشم ضروری است.

اکثر بیماری ها از جمله خشکی چشم در طب رایج بوسیله داروهای کورتونی و شیمیایی کنترل شده و بهبودی نسبی ایجاد میکند که موقت میباشند و بعد قطع داروها علایم مجدد عود میکنند. بهترین روش درمان، درمان شگفت انگیز و معجزه گر هومیوپاتی می باشد که بدون عارضه از طریق تحریک و تقویت سیستم ایمنی و بازگرداندن نیروی حیات به بافت های درگیر، امکان جلوگیری از پیشرفت بیماری ، عود مکرر ،کاهش علایم و  مهمتر از همه درمان ریشه ای آن را بعد از گذراندن دوره های درمان در بیماران مبتلا فراهم می نماید.

به منظور برخورداری از خدمات مشاوره سلامت رایگان و درمان بیماری خود در یکی از کلینیک های مجازی سیناطب فرم پر کرده و منتظر تماس مشاورین ما بمانید.

کلینیک های مجازی سیناطب(کلیک کنید)


مطالب مرتبط:

بیماری های قابل درمان در هومیوپاتی

داروهای هومیوپاتی

تشخیص و تجویز در هومیوپاتی

اثربخشی داروهای هومیوپاتی

هومیوپاتی دانشی ناشناخته

هومیوپاتی درمان بدون عارضه

درمان به روش هومیوپاتی

هومیوپاتی یا مشابه درمانید

بیماری های قابل درمان در هومیوپاتی

هدف درمان

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m