خطرات و عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها

خطرات و عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها

خطرات و عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها : کشف داروهای ضد میکروبی که با  کشف پنی سیلین در سال ۱۹۲۹همراه بود ؛ یکی از مهمترین پیشرفتهای جامعه بشری بوده و تا کنون جان میلیاردها…

این مطلب توسط ادمین در تاریخ 22 ام اکتبر 2015ارسال شده است.

جهت مطالعه خطرات و عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها به سمت پایین اسکرول کنید.

خطرات و عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها

خطرات و عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها

خطرات و عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها : کشف داروهای ضد میکروبی که با  کشف پنی سیلین در سال ۱۹۲۹همراه بود ؛ یکی از مهمترین پیشرفتهای جامعه بشری بوده و تا کنون جان میلیاردها انسان را از مرگ نجات داده است. اما مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و بدتر از آن مصرف ناقص آنها و تکمیل نکردن دوره درمان یک تهدید واقعی است. خطر ناشی از  آن علاوه بر فرد ،جامعه را نیز تهدید میکند و پزشکان و بیماران را در برابر میکروبهای مقاوم به انواع آنتی بیوتیک ها خلع سلاح خواهد کرد.زیرا مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها میکروبهای حساس را نابود می کند وعرصه را برای تکثیر و گسترش گونه های مقاوم فراهم میکند. لازم به ذکر است، که این تهدید فقط به واسطه مصارف انسانی نیست بلکه استفاده بی رویه از این داروها در صنعت دام و طیور نیز به ابعاد این معضل بیشتر دامن می زند.

Various capsules and tablets in row

آنتی بیوتیک ها دسته ای از داروها هستند که برای از بین بردن عوامل ایجاد کننده ی بسیاری از بیماری های عفونی به صورت گسترده در سراسر دنیا مصرف می شوند. کشف این مواد، کمک بزرگی به علم پزشکی کرده و طی سالیان اخیر جان انسان های زیادی را نجات داده است.

با این همه،آنچه به شدت دانشمندان را نگران کرده است، بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها در درمان برخی از بیماری های عفونی است. به دنبال مطالعات انجام شده برای یافتن علت این مساله مهم، یکی از دلایل قطعی ثابت شده، عبارت است از پیدایش مقاومت تعدادی از عوامل عفونی به آنتی بیوتیک های موجود. میکروب ها با ایجاد ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها، این مقاومت را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند و حتی به صورت شایع این ژن از یک گونه میکروبی به گونه دیگری انتقال می یابد.

اینجاست که با وجود تجویز آنتی بیوتیک در مقادیر بالا، نتیجه ای حاصل نمی شود و عفونت پایدار می ماند. در اصل میکروب یاد می گیرد که چگونه خود را در برابر آنتی بیوتیک ها محافظت کند و چطور آن را خنثی و بی اثر کند. به همین دلیل است که تشخیص درست و به موقع برای استفاده از آنتی بیوتیک ها یکی از هنرهای پزشکان است تا بیمار با مصرف کمترین تعداد آنتی بیوتیک، بهبود کامل بیابد.

متاسفانه برخی معتقدند که مثلاً باید برای هر گلودرد یا دندان درد،  حتماً از این دسته ی دارویی استفاده کنند و گاه تا حدی جلو می روند که حتی به داروی خوراکی بسنده نمی کنند و فقط و فقط داروی تزریقی را علاج دردشان می دانند. حال اگر پزشک در برابر این خواسته ی آنها مقاومت کند، آن قدر پزشک خود را عوض می کنند تا سرانجام به مقصودشان برسند.

جالب است بدانید که بیشتر گلودردها و سرماخوردگی ها در فصول مختلف سال، نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ندارند. در اصل این دسته دارویی نیز مثل همه داروهای دیگر عوارضی دارند. در حقیقت تنها در زمان احتیاج و نیاز است که تجویز آنها به صلاح است، (حتی اگر مختصر عوارضی هم ایجاد کند)، ولی وقتی بدن برای مقابله با بیماری نیازی به آنتی بیوتیک ندارد، قبول خطر عوارض آنها، منطقی نیست. شاید هم بعضی از عزیزان نگران انواع خاصی از سرماخوردگی ها هستند که می تواند نهایتاً در صورت درمان نشدن به بیماری تب روماتیسمی منجر شود. در بیشتر موارد، می توان میان این نوع سرماخوردگی با سایر انواع تفاوت گذاشت و نباید نگران چنین امری بود، در غیر این صورت مصرف گسترده و بی رویه آنتی بیوتیک ها در کشور موجب ایجاد گونه های مقاوم و خطرناک از میکروب ها می شود که چه بسا درمانی برای آنها موجود نباشد. پس بهتر است تصمیم گیری برای مصرف کردن یا نکردن این داروها را بر عهده پزشک معالج خود بگذارید تا از ایجاد خطر ذکر شده در آینده جلوگیری شود.

به خاطر داشته باشید که در غیر این صورت ممکن است خود شما در آینده قربانی گونه های میکروبی مقاوم به درمان شوید.

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m