انواع داروهای تب و تب بر

یکی از رایج ترین بیماری های فصول سرما مثل پاییز و زمستان سرماخوردگی و در پی آن تب کردن است. وقتی دچار تب می شوید به سراغ استامینوفن می روید این دارو پرمصرف ترین دارو برای کنترل تب است اگر تب پایین نیامد باید…

این مطلب توسط سردبیر در تاریخ 15 ام سپتامبر 2016ارسال شده است.

جهت مطالعه انواع داروهای تب و تب بر به سمت پایین اسکرول کنید.

انواع داروهای تب و تب بر

یکی از رایج ترین بیماری های فصول سرما مثل پاییز و زمستان سرماخوردگی و در پی آن تب کردن است. وقتی دچار تب می شوید به سراغ استامینوفن می روید این دارو پرمصرف ترین دارو برای کنترل تب است اگر تب پایین نیامد باید با قرار دادن پارچه خیس در قسمت های مختلف بدن ،تب را پایین بیاورید تب نوزادان بسیار مهم و حائز اهمیت است و در صورت پایین نیامدن می تواند برای سلامتی آن ها بسیار خطرساز باشد هرگز برای پایین آوردن تب در خردسالان از داروی آسپرین استفاده نکنید.

به راستی تب چیست؟

دکتر کاوه سالارمند: تب یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است که در اغلب موارد به مداخله درمانی خاصی نیاز ندارد، اما این به‌آن معنا نیست که باید نسبت به آن بی‌توجه بود زیرا تب شدید می‌تواند به بروز عوارض خطرناکی مانند تشنج منجر شود. تشنج ناشی از تب شایع‌ترین نوع تشنج در کودکان است. حدود ۳ تا ۴ درصد کودکان با سن کمتر از شش سال دچار این نوع تشنج می‌شوند.

درجه حرارت بدن در طول شبانه‌روز بین ۳۶ تا ۳۷.۵درجه سانتی‌گراد متغیر است. افزایش درجه حرارت بدن از ۳۷.۵ درجه به بالا را تب می‌نامند. در تب‌های شدید گاهی دمای بدن به ۴۱ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد که در صورت وقوع آن باید اقدامات خاص اورژانسی برای کاهش تب انجام شود. همچنین تبی که بیش از هشت هفته طول کشیده و هیچ علت خاص بالینی برای آن یافت نشده است به بررسی‌های پاراکلینیکی نیاز دارد. تب در نوزادان زیر هشت ماه و بخصوص زیر یک ماه اورژانسی است و باید آن را جدی گرفت.

در شیرخواران زیر یک سال تب‌های شدید ممکن است ناشی از مننژیت یا عفونت‌های ادراری باشد. بنابراین باید حتما به پزشک مراجعه کرد. معمولا تب به علت اختلال در سیستم تنظیم حرارت بدن، سرطان‌ها، عفونت و التهاب، اختلال سیستم ایمنی آنسفالیت، علل دارویی و واکنش‌های آلرژیک بروز می‌کند. از مهم‌ترین داروهایی که می‌تواند باعث ایجاد تب شود می‌توان به آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای شیمی‌درمانی، ضدقارچ‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها، شل‌کننده‌های عضلانی، آمفتامین‌ها، بعضی داروهای ضدجنون و در نهایت ضدافسردگی‌ها اشاره کرد. تب متوسط (۴۰ ـ ۳۸ درجه سانتی‌گراد) و شدید (بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد) به دارودرمانی نیاز دارد.

پر مصرف ترین دارو برای کنترل تب

امروزه پرمصرف‌ترین دارو برای کنترل تب استامینوفن است که امکان تهیه آن به صورت بدون نسخه از داروخانه‌ها ممکن است. برای کودکانی که کمتر از یک سال سن دارند معمولا از قطره استامینوفن به عنوان کاهنده تب استفاده می‌شود. مقدار مصرف این دارو در کودکان دو تا سه قطره به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر چهار تا شش ساعت است. به عنوان مثال برای یک کودک با وزن پنج کیلوگرم می‌توان ده قطره استامینوفن در فواصل ذکر شده استفاده کرد.

برای کودکان با سن بالاتر از یک سال معمولا از شربت یا سوسپانسیون استامینوفن برای کنترل تب استفاده می‌شود که به طور کلی میزان مصرف آن معادل ۴ دهم سی‌سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر چهار تا شش ساعت است. شیاف استامینوفن در موارد بروز ناگهانی تب بخصوص زمانی که تب بالاست یا کودک امکان بلع دارو را ندارد قابل استفاده است.

این شکل دارویی برای کودکان حاوی ۱۲۵ میلی‌گرم ماده موثره است و می‌توان با دوز ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن با فاصله هر چهار تا شش ساعت از آن استفاده کرد.

داروی دیگری که در کنترل درد و تب کودکان استفاده می‌شود ایبوپروفن است که اشکال مختلف آن با دوز کلی ده میلی‌گرم به ازای هر کیلو وزن بدن کودک قابل استفاده است. میزان استفاده از سوسپانسیون ایبوپروفن برای کاهش تب در کودکان معادل نیم سی‌سی به ازای هر کیلو وزن بدن در هر شش ساعت است.

یکی از مواردی که در زمان بروز تب در کودکان باید به آن توجه داشت استفاده نکردن از داروی آسپرین برای کنترل تب به دلیل احتمال بروز سندرمRey است. این بیماری تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما عارضه اصلی آن روی مغز و کبد پدیدار می‌شود. سندرم ری باعث افزایش حاد فشار در مغز و تجمع چربی در کبد و اندام‌های دیگر می‌شود و اگر درمان نشود، می‌تواند بسرعت باعث از کار افتادن کبد، آسیب مغزی و حتی مرگ شود. بیش از ۳۰ درصد کودکان و نوجوانانی که به سندرم ری مبتلا می‌شوند جان خود را از دست می‌دهند و ۷۰ درصد مابقی نیز که زنده می‌مانند معمولا دچار آسیب مغزی پایدار می‌شوند.

بهترین روش درمان تب

اما سوال اینجا که آیا واقعا داروهای مذکور ، داروهای خوبی هستند؟ آیا عوارضی ندارند؟!

جواب ساده است : بله! تمامی داروهای شیمیایی دارای عارضه هستند ، علاوه بر اینکه درمان مطرح شده کاملا موقتی و گذراست و در واقع بیماری را در پاره ای از اوقات حتی مقاوم میکند! حال باید چه کرد؟ هومیوپاتی طب جدیدی است که خانواده سلطنتی انگستان به عنوان روش درمانی از آن برای درمان انواع بیماری هایشان(نه تنها سردرد) استفاده میکنند! در ایران خدمات درمانی هومیوپاتی به صورت از راه دور توسط مرکز پزشکی معتبر سیناطب ارائه میشود.

برای آغاز درمان و مشاوره پزشکی میتوانید با تلفن مرکز یعنی ۰۲۳۳۳۳۴۳۲۲۲ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما به بهترین شکل ممکن به کمک شما بیایند.

ساير مطالبي که شايد از خواندن آنها لذت ببريد!

مطالبي که در ذيل مشاهده ميکنيد نزديک ترين مطالب از لحاظ محتوايي به مقاله اي است که آنرا مطالعه کرديد...

آخرین نظرات خوانندگان این مطلب

نظرات شما برای ما ارزشمند است.پس نظرات زیبای خود را با ما در میان بگذارید...

  1. nima گفت:

    با سلام

    مرسي مطالبتون به من خيلي کمک کرد

    من خودم از قرص اکتوفن اکسترا استفاده ميکنم

    چون کافئين داره بعد از مصرف باعث خستگي نميشه

    با تشکر

  2. nima گفت:

    با سلام مرسي مطالبتون خيلي به من کمک کرد

    من خودم از قرص اکتوفن اکسترا استفاده ميکنم

    چون کافيين داره و باعث خستگي نميشه

    با تشکر

    شما هم نظر بدهید...

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

لطفا با شماره 02333433400 تماس بگیرید تا راهنمایی انجام بشه...

ادمین

در خبرنامه بیتفا عضو شوید!

با عضویت در بیتفا، آخرین نوشته‌های بیتفا، پیشنهادهای ویژه و برخی مطالب آموزشی را در ایمیل خود دریافت کنید.

محبوب ترین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...

طراحی و کدنویسی این سایت تماما با تیم بیتفا بوده و هرگونه کپی برداری حرام بوده و مورد رضایت ما نمی باشد. جهت خرید قالب تماس بگیرید.

09370245225

b i t f a c o @ g m a i l . c o m